Centrul de zi pentru copiii aflați în situații de risc de separare de familie Bacău
Date de contact
Program de lucru 119
Specific activitatii compartimentului este asigurarea permanenţei la Telefonul Copilului 119 şi a intervenţiei echipei mobile in situaţii de urgenta. Astfel, dupa terminarea programului de lucru, la sfarsit de saptamana si in perioada sarbatorilor legale, salariatii biroului sunt de permanenta, conform unui grafic intocmit lunar si aprobat de directorul de resort.
- Compartimentul
- 119
- Compartimentul administrativ
- Compartimentul pentru servicii de prevenire și suport comunitar
Compartimentul „Telefonul copilului” pentru intervenție în regim de urgență pentru copilul abuzat, neglijat, exploatat și părăsit în unitățile sanitare este un serviciu social al D.G.A.S.P.C. Bacau, al carui scop este să asigure în permanenţă primirea semnalărilor cu privire la situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, consilierea telefonică în aceste situaţii, intervenţia promptă în cazurile urgente prin intermediul echipei mobile şi instrumentarea cazurilor copiilor părăsiţi în unităţile sanitare.
Institutia noastra a asigurat accesul la Telefonul copilului inca din anul 2001, cand a fost infiintat acest serviciu.
Beneficiari
- copilul abuzat, neglijat, exploatat prin muncă sau supus oricărei forme de violenţă, copilul găsit sau părăsit în unităţi sanitare
- copilul al cărui unic ocrotitor legal sau ambii au fost reţinuţi, arestaţi, internaţi sau în situaţia în care, din orice alt motiv, aceştia nu-şi pot exercita drepturile şi obligaţiile părinteşti şi copilul se află în dificultate;
- copilul care, în vederea protejării intereselor sale, nu poate fi lăsat în grija părinţilor din motive neimputabile acestora ( ex. copilul cu dizabilitati cu dependenţă de îngrijiri în servicii de tip rezidenţial specializate, copilul ai carui parinti sufera de boli cronice, incurabile, familiile cu copii care au fost victimele unor calamitati naturale – incendii, inundatii)
Accesarea serviciilor acordate se realizează prin:
a) sesizare la Telefonul Copilului 119, care poate fi făcută de orice persoană, implicit de un copil.
b) orice alt tip de sesizare (scrise, directe, autosesizari – de ex. din mass-media, redirectionare din partea altor servicii din cadrul D.G.A.S.P.C. Bacau) care se încadrează în tipologia de beneficiari ai serviciului social şi care necesită intervenţia în regim de urgenţă a echipei mobile.
Principalele activitati puse la dispozitia beneficiarilor de catre echipa de specialisti sunt:
- primeşte semnalările telefonice cu privire la situaţiile de abuz, neglijare, exploatare a copilului, precum şi cele referitoare la orice altă situaţia a unui copil aflat în dificultate si acordă asistenţă şi consiliere telefonică pentru depăşirea situaţiilor de criză şi soluţionarea adecvată a cazurilor semnalate;
- asigură deplasarea în teren a echipei mobile, în scopul evaluării iniţiale şi intervenţiei în situaţiile de urgenţă;
- propune/solicita protecţia în regim de urgenţă a copiilor a căror viaţă, integritate fizică şi psihică, securitate sunt puse în pericol, prin preluarea acestora în cadrul alternativelor existente în sistemul de protecţie;
Principalele activitati puse la dispozitia beneficiarilor de catre echipa de specialisti sunt:
- dezvoltă activităţi de informare şi promovare a serviciilor oferite în interesul superior al copiilor expuşi la abuz, neglijare şi exploatare;
- gestionează o bază de date privind problematica serviciului.
Activităţile enumerate anterior sunt realizate de o echipă de specialişti, formată din asistenţi sociali, psiholog, sociolog, referent, consilier juridic, şofer, aria de competenţă şi intervenţie specializata fiind judeţul Bacău. Aceiaşi profesionişti fac parte din echipa mobilă, care se deplasează în teren pentru evaluare şi intervenţie în situaţiile de urgenţă semnalate, centrul fiind dotat cu un autoturism de serviciu.
Instrumentul juridic de lucru al echipei de specialişti este Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, orice acţiune şi decizie fiind luate cu respectarea interesului superior al copilului. Activităţile derulate în instrumentarea cazurilor, în special evaluarea iniţială în teren a situaţiilor sesizate şi întocmirea dosarului copilului, se realizează în colaborare cu autorităţile locale de la domiciliul copilului, în primul rând primărie şi poliţie, apoi şcoală, medic de familie etc.
Alte institutii partenere care pot interveni, in funcţie de specificul cazului, sunt: Serviciul Judeţean de Medicină Legală, Spitalul Judeţean de Urgenţă Bacău, Inspectotul de Politie, instanţe judecatoreşti, parchete etc.
Condiţii de încetare a serviciilor sunt următoarele:
- redirectionarea situatiilor sesizate către alte servicii/instituţii atunci cand nu sunt de competenţa noastra.
- inchiderea cazului atunci cand in urma analizarii lui cele sesizate nu se confirmă.
- intervenţia în regim de urgenţă a echipei mobile poate avea ca finalitate:
- preluarea copilului/copiilor aflat/aflaţi în situaţie de risc şi înaintarea propunerii de instituire a măsurii plasamentului în regim de urgenţă de către Directorul D.G.A.S.P.C. în cadrul alternativelor identificate, dacă nu se întâmpină opoziţie din partea reprezentanţilor persoanelor juridice, precum şi a persoanelor fizice care au în îngrijire sau asigură protecţia copilului respectiv. Daca se intampina opozitie, se solicita tribunalului instituirea plasamentului in regim de urgenta.
Condiţii de încetare a serviciilor sunt următoarele:
- intervenţia în regim de urgenţă a echipei mobile poate avea ca finalitate:
- instrumentarea cazului şi prezentarea lui Comisiei pentru Protecţia Copilului atunci cand măsura de protecţie specială solicitată a fi instituită este plasamentul copilului/copiilor în cadrul unei alternative identificate.
- declinarea situaţiilor semnalate către autorităţile locale de domiciliu în cazul în care cele sesizate se confirmă în totalitate/parţial, dar nu se impune preluarea copilului/copiilor în sistemul de protecţie, deoarece serviciile şi beneficiile de asistenţă socială asigurate pe plan local sunt suficiente pentru depăşirea situaţie de criză. În aceste situaţii sunt solicitate rapoarte de monitorizare aferente.
Permanenta serviciului social este asigurata din două perspective şi anume:
- preluarea tuturor sesizărilor telefonice 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână, este realizată, în timpul programului normal de lucru şi după, în zilele de repaus săptămânal ori în zilele declarate libere la nivel național, de specialiştii Biroului Telefonul copilului pentru interventie in regim de urgenta pentru copilul abuzat, neglijat, exploatat si parasit in unitatile sanitare – 119, numărul de urgenţă 119 fiind direcţionat pe mobilele de serviciu.
- intervenţia în regim de urgenţă a echipei mobile pe cazurile semnalate privind copiii aflati in situatii de risc se realizează atat in perioada cat şi după terminarea programului de lucru, în week-end-uri şi în timpul sărbătorilor legale, în baza unei programări lunare asigurată de specialistii centrului. Echipa mobilă este formată din doi specialişti şi coordonată de şeful centrului.