Centrul de ingrijire si asistenta pentru persoanele adulte cu dizabilitati „Henri Coanda” Bacau
Date de contact
Centrul de îngrijire și asistență pentru persoane adulte cu dizabilități „Henri Coandă” Bacău are ca misiune asigurarea pentru persoanele adulte cu dizabilități, a unei game variate de servicii, în funcție de tipul și gradul de handicap precum și de nevoile individuale ale beneficiarilor, servicii care cuprind: găzduire, alimentație, asistență pentru sănătate, informare, evaluare, planificare, monitorizare, informare și asistență socială, consiliere psihologică, recuperare/abilitare/reabilitare (kinetoterapie, terapie ocupațională, artterapie, terapii speciale), îngrijire și asistență, formarea/menținerea/dezvoltarea deprinderilor de viață independentă (aptitudini cognitive, deprinderi zilnice, deprinderi de comunicare, deprinderi de mobilitate, deprinderi de autoîngrijire și autogospodărire, deprinderi de autonomie socială și interacțiune, asistență și suport pentru luarea unei decizii), în vederea reintegrării familiale, sociale și profesionale.
CIAPAD „Henri Coandă”, Bacău s-a înființat în urma Hotărârii nr. 189 din 19.09.2022 a Consiliului Județean Bacău, având o capacitate de 50 locuri.
Începând cu luna ianuarie 2024 specialiștii centrului au continuat implementarea Ord. 82/2019 și 1218/2019 pentru aprobarea Standardelor specific minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecţia persoanelor adulte cu dizabilităţi, întocmind documentația pentru beneficiarii centrului, conform Procedurilor operaționale elaborate de SMCA.
Obiectivul CIAPAD „Henri Coandă” Bacău este asigurarea condițiilor unei vieți individuale și sociale normale pentru persoanele cu handicap, asigurându-le acestora un climat familial, pentru satisfacerea nevoilor individuale, prin derularea unui program individual de recuperare, reabilitare, reintegrare, asistență și îngrijire a acestora în societate.
C.I.A.P.A.D. „Henri Coandă” Bacău se află situat în Bacău, în partea de sud a orașului, pe strada Henri Coanda, nr 4, lângă Centrul de servicii sociale ,,GHIOCELUL” Bacău şi Şcoala Gimnazială Specială „Maria Montessori” Bacău și funcţionează în coordonarea DGASPC Bacău.
C.I.A.P.A.D. „Henri Coandă” își desfășoară activitatea într-o clădire construită în anul 1976, cu parter și 3 etaje, având un parc propriu amenajat pentru plimbări și activități în aer liber. Suprafața construită este de 601 m² iar desfașurată este de 2404 m² .
Începând cu anul 2000 și până la sfârșitul anului 2015 s-a început modernizarea clădirii centrului, în prima etapă reabilitarea pereților exteriori, incluzând îmbunătățirea protecției termice cu polistiren expandat, s-a înlocuit șarpanta, tâmplăria exterioară cu una tip termopan, reabilitat terasele, s-a modernizat instalația de încălzire și de pregătire a apei calde, renovat și igienizat blocul alimentar, interioarele de la parter și etaje.
În prezent masa se servește pe fiecare etaj în oficiile destinate servirii mesei, blocul alimentar afându-se în faza de proiectare – recompartimentare în vederea preparării si deservirii hranei unui număr de 500/600 de beneficiari.
Etajele centrului au fost incluse într-un proiect de recompartimentare și reabilitare, finanțat de Consiliul Județean Bacău, pentru asigurarea condițiilor optime de locuit pentru tinerii în dificultate care urmau să părăsească sistemul de protecție a copilului și să se integreze socio-profesional în societate.
C.I.P.A.D. „Henri Coandă” Bacău este organizat şi funcţionează cu respectarea prevederilor legale în vigoare, în luna octombrie 2024 s-a primit Licența de funcționare seria LF nr. 000051, în bază căreia serviciul social este autorizat să funcționeze pe o perioadă de 5 ani.
La admitere, centrul încheie cu fiecare beneficiar un „Contract de furnizare servicii” care stipulează drepturile și obligațiile fiecărei părți contractante, precum și tipurile de servicii sociale pe care le poate asigura.
Pentru aceasta, asigurăm tuturor rezidenților un ansamblu complet de dotări de cazare, consiliere socială, psihologică și recuperare medicală, asigurăm un mediu prietenos și stabil în ceea ce priveşte confortul bio-psihosocial al beneficiarului, care le va permite rezidenților să se manifeste activ și să-și menţină şi dezvolte capacitățile individuale, asigurăm asistenţa medico-psihologică, îngrijirea şi recuperarea fizică a beneficiarului, îmbunătăţim şi actualizăm continu condiţiile de trai şi serviciile oferite beneficiarilor din cadrul centrului, conform standardelor de calitate.
Fiecare dormitor dispune de mobilier adecvat, fiind dotat cu paturi și saltele, mese, scaune, noptiere, dulapuri, cuiere. Sunt încurajate dorinţele de personalizare a dormitoarelor, beneficiarii fiind sprijiniți în crearea unei atmosfere intime prin păstrarea de obiecte personale (fotografii de familie, obiecte decorative), dacă nu există restricții medicale în acest sens, precizate în Planul Personalizat.
Etajele 2 și 3 sunt compartimente cu 8 garsoniere pe fiecare etaj, fiecare garsonieră fiind dotata cu 2/3 paturi, dulapuri, noptiere, scaune, kicinetă, toaletă, TV, oficiu, club activități, spălătorie, boxă, camera personalului.
Etajul 1 al clădirii este compartimentat în 4 dormitoare pentru un număr de 12 beneficiari, toalete, oficiu, sala personalului, spălătorie, boxă, camera senzorială și camera intimă.
Serviciile de hrană sunt asigurate de către Spitalul Județean de Urgență Bacău, meniuri variate de la o zi la alta, corespunzătoare calitativ și cantitativ, ținând cont de normele legale (prescripțiilor medicale, aport caloric, diversitate, prelucrare, prezentare).
Beneficiarilor care au nevoie, li se asigură asistență pentru hrănire din partea personalului într-o manieră discretă, tolerantă, încurajându-se, totodată formarea abilitaților de hrănire independentă. Servirea mesei în dormitoare este permisă numai pentru persoanele a căror condiție de sănătate nu permite deplasarea acestora în sala de mese(oficiu)
- Conducere:
Șef centru: 1
- Compartimentul îngrijire și asistență:
Asistent social: 1
Psiholog: 1
Kinetoterapeut: 1
Terapeut ocupațional: 1
Asistent medical: 5
Pedagog de recuperare: 13
Infirmieră: 19
- Compartiment administrativ:
Referent de specialitate: 1
Administrator: 1
Magaziner: 1
Îngrijitor: 2
Șofer: 1
Muncitor calificat: 1
Muncitor necalificat: 1
Condiţiile de acces/admitere în complex sunt următoarele:
- să existe o Decizie emisă de către Comisia de Evaluare a Persoanei Adulte cu Handicap din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău numai dacă serviciile oferite în acest centru le poate satisface nevoile specifice handicapului în măsura locurilor disponibile;
- să fie cetățean roman;
- să aibă vârsta peste 18 ani;
- să dețină certificat de persoană de handicap emis de către Comisia de Evaluare a Persoanei Adulte cu Handicap din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău;
- tipul de handicap sa corespundă cu profilul unității;
În vederea admiterii încentru, solicitantii/reprezentantii legali vor prezenta un dosar care va cuprinde urmatoarele acte:
- Cerere din partea persoanei cu handicap/reprezentantului legal (tutore, curator)/rudelor de gradul I, soţ/soţie; Dacă nu există posibilitatea ca solicitantul să întocmească cererea, aceasta va fi redactată de către reprezentantul primăriei de domiciliu;
- Copii după: – BI/CI, certificat naştere si căsătorie ale solicitantului
- certificat de nastere/deces al soţului/soţiei, hotărâre de divorţ (după caz)
- certificatele de naştere şi căsătorie ale părinţilor, ale copiilor;
- Acte doveditoare privind veniturile, respectiv adeverinţă de salariu, talon de pensie, adeverinţă de venit eliberata de organele financiare teritoriale, alte acte, după caz ale copiilor/ parintilor solicitantului;
- Certificat de atestare fiscală (Taxe şi impozite/primăria de domiciliu)
- Ancheta socială eliberată de primăria de domiciliu.
- Dovadă eliberată de primăria de domiciliu, prin care se atestă ca persoanei nu i s-au putut asigura alte servicii in comunitate, daca are sau nu susţinători legali şi motivul pentru care aceştia nu o pot îngriji (in baza unei declaraţii a beneficiarului).
- Cazier judiciar.
- Acte medicale: examen psihiatric, VDRL, examen dermatologic, coproparazitologic, test HIV, radiografie plămâni, adeverinţă medicala care sa precizeze dacă suferă de boli infecto – contagioase;
- Copie după fişa medicală de la medicul de familie.
- Certificat de persoana cu handicap – copie.
- Recomandare de la medicul de familie / specialist, pentru centrul potrivit tipului şi gradului de handicap.
- Raport de expertiza psihologică in vederea stabilirii capacității de autoinducție și administrare a bunurilor proprii.
- Cupon de pensie recent.
- Declaraţie notarială din partea solicitantului / aparţinătorului că nu există încheiat contract de vânzare – cumpărare cu clauza de întreţinere;
- Decizia de punere sub interdicţie judecătorească (dacă este cazul)
- Decizie de tutelă / curatelă (dacă este cazul)
- După aprobarea cererii de instituţionalizare se mai solicită următoarele:
- Acord de plată a serviciilor
- Declaraţie notarială a aparţinătorilor privind participarea activă în procesul de acordare a serviciilor sociale
După emiterea deciziei privind măsura de protecție, se încheie Contractul de furnizare de servicii, stabilindu-se conform procedurii modalitatea de plată a contribuției, conform reglementărilor în vigoare.