Rețeaua de asistenți maternali profesioniști
Date de contact
Rețeaua de asistenți maternali profesioniști
Program de lucru
Scopul și descrierea serviciului social
Scopul Rețelei de Asistenți Maternali Profesoniști este de a asigura alternative de protecţie specială de tip familial pentru copilul lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea părinţilor, respectiv:
- plasament la asistent maternal profesionist;
- plasament la rude/familii/persoane;
- plasament în regim de urgenţă la asistent maternal profesionist;
- plasament în regim de urgenţă la rude/familii/persoane.
Beneficiarii măsurii de protecţie specială de tip familial sunt:
- copilul ai cărui părinţi sunt decedaţi, necunoscuţi, decăzuţi din exerciţiul drepturilor părinteşti sau cărora li s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor părinteşti, puşi sub interdicţie, declaraţi judecătoreşte morţi sau dispăruţi, când nu a putut fi instituită tutela de catre instanţa judecătorească;
- copilul care, în vederea protejării intereselor sale, nu poate fi lăsat în grija părinţilor din motive neimputabile acestora;
- copilul abuzat sau neglijat;
- copilul găsit sau copilul abandonat de către mamă în unităţi sanitare.
Rețeaua de Asistenți Maternali Profesioniști asigură recrutarea și formarea persoanelor care doresc să devină asistenți maternali profesioniști sau persoane/familii de plasament, atestarea persoanelor care doresc să devină asistent maternal profesionist, precum și monitorizarea și formarea continuă a asistenților maternali profesioniști și a persoanelor/familiilor de plasament.
Asistentul maternal profesionist este persoana fizică, atestată în condiţiile legii, care asigură prin activitatea pe care o desfăşoară la domiciliul său creşterea, îngrijirea şi educarea, necesare dezvoltării armonioase a copiilor pe care îi primeşte în plasament.
Pot fi atestate ca asistent maternal profesionist numai persoanele care îndeplinesc următoarele condiţii:
- au capacitate deplină de exerciţiu;
- prin comportamentul lor în societate, starea sănătăţii şi profilul lor psihologic, prezintă garanţii pentru îndeplinirea corectă a obligaţiilor care revin unui părinte, referitoare la creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor săi;
- au în folosinţă o locuinţă care acoperă necesităţile de preparare a hranei, igienă, educaţie şi odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv cele ale copiilor care urmează a fi primiţi în plasament;
- au urmat cursurile de formare profesională organizate de DGASPC sau organismul privat autorizat care efectuează evaluarea pentru acordarea atestatului de asistent maternal.
Nu poate fi asistent maternal:
- persoana care a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni;
- părintele decăzut din drepturile părinteşti sau cel al cărui copil a fost declarat abandonat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă;
- persoana care suferă de boli cronice transmisibile.
Procedura de evaluare
Persoana/familia care doreşte să ia în plasament copilul pentru care se stabileşte o astfel de măsură de protecţie specială, precum şi persoana care doreşte să dobândească atestatul de asistent maternal profesionist formulează o cerere adresată furnizorului de servicii (DGASPC Bacau sau Organism Privat Autorizat), la care anexează documente doveditoare (copii după actele de stare civilă şi după actele de studii, cazier judiciar).
Evaluarea cererii se realizează în termen de 90 de zile de la data înregistrării. Evaluarea presupune interviuri, vizite, recomandări şi orice alte informaţii suplimentare.
După evaluare, persoanele care întrunesc condițiile participă la un curs de formare profesională, cu o durată de minimum 60 de ore, în urma căruia se susține un examen de absolvire.
Persoanele care vor fi admise după susținerea examenului și doresc să devină asistent maternal profesionist depun o cerere de eliberare a atestatului la Comisia pentru Protecţia Copilului. Cererea se soluţionează în termen de 15 zile de la data înregistrării. Cererea se analizează în comisie pe baza raportului de evaluare întocmit de DGASPC sau de organismul privat autorizat şi a audierilor solicitanților, comisia urmând a decide acordarea atestatului de asistent maternal profesionist.
Atestatul de asistent maternal profesionist se eliberează pentru o perioadă de 3 ani. Atestatul va menţiona datele de identitate ale titularului, durata de valabilitate a atestatului, numărul maxim de copii care pot fi primiţi simultan în plasament sau în încredinţare, grupa de vârstă şi sexul acestora, precum şi capacitatea titularului de a îngriji copii cu handicap/dizabilităţi, infectaţi HIV sau bolnavi SIDA.
Atestatul poate fi reînnoit, suspendat sau retras de Comisia pentru protecţia copilului, la propunerea temeinic motivată a DGASPC sau a organismului privat autorizat care supraveghează activitatea asistentului maternal profesionist.
Activitatea persoanelor atestate ca asistent maternal se desfăşoară în baza unui contract individual de muncă, care are un caracter special, specific protecţiei copilului, încheiat cu DGASPC sau cu un organism privat autorizat care are obligaţia supravegherii şi sprijinirii activităţii desfăşurate de asistenţii maternali.
Contractul individual de muncă se încheie pe perioada de valabilitate a atestatului.