Serviciul de evaluare complexa a copilului cu dizabilitati si a persoanelor adulte cu handicap
Compartimentul de evaluare complexa si vocationala a persoanelor adulte cu handicap
Compartimentul de evaluare complexa a copilului cu dizabilitati
- Compartimentul de evaluare complexa si vocationala a persoanelor adulte cu handicap
- Compartimentul de evaluare complexa a copilului cu dizabilitati
Despre
Prin aparitia Legii 448/2006, privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, se infiinteaza Serviciul de evaluare complexa si vocationala a persoanelor adulte cu handicap.Prin aparitia Legii 448/2006, privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Metodologia de lucru si functionalitatea serviciului sunt cuprinse in Hot. Nr. 268/2007, privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii 448/2006 si in conformitate cu ORDINUL nr.2298/2012 privind aprobarea procedurii cadru de evaluare a persoanelor adulte in vederea incadrarii in grad si tip de handicap.
Acest compartiment asigura o evaluare complexa a persoanelor care solicita incadrarea intr-un grad de handicap, proces complex si continuu prin care sunt estimate si recunoscute particularitatile de dezvoltare, integrare si incluziune sociala a acestora. Procesul cuprinde colectarea de informatii cat mai complete si interpretarea acestora conform Ordinului 762/2007 privind criteriile medico-psihosociale pe baza carora se stabileste incadrarea in grad de handicap, cu actualizarile ulterioare, in scopul orientarii asupra deciziei si interventiei.
In acelasi timp se specifica clar subordonarea evaluarii principiului interesului persoanei cu handicap, potrivit caruia orice decizie sau masura este luata numai in interesul acestei persoane , fiind incceptabile abordarile intemeiate pe mila si pe perceptia persoanelor cu handicap ca fiind neajutorate.
Atributiile principale ale compartimentului sunt :
- efectueaza evaluarea/reevaluarea complexa a adultului cu handicap, la sediul propriu sau la domiciliul persoanei;
- intocmeste raportul de evaluare complexa pentru fiecare persoana cu handicap evaluata;
- recomanda sau nu incadrarea, respectiv mentinerea in grad de handicap a unei persoane, precum si programul individual de reabilitare si integrare sociala a acesteia;
- avizeaza planul individual de servicii al persoanei cu handicap intocmit de managerul de caz. Managerul de caz va inainta planul individual de servicii al persoanei cu handicap atat persoanei in cauza, cat si reprezentantului serviciului public specializat din localitatea de domiciliu sau de resedinta a persoanei cu handicap;
- evalueaza indeplinirea conditiilor necesare pentru atestare ca asistent personal profesionist, intocmeste raportul de evaluare complexa si face recomandari comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
- recomanda masurile de protectie a adultului cu handicap, in conditiile legii;
- asigura realizarea demersurilor privind reevaluarea persoanelor adulte cu handicap, la solicitarea D.G.A.S.P.C. sau a Comisiei Superioare de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap;
- indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Legatura dintre compartimentul de evaluare complexa si vocationala a persoanelor adulte cu handicap si Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap este asigurata de un secretariat care asigura lucrarile de secretariat ale Comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap.
Procesul de evaluare cuprinde urmatoarele caracteristici:
- se axeaza pe potentialul de dezvoltare, integrare si incluziune sociala, evidentiaza aptitudinile si abilitatile persoanei cu handicap;
- este bazata pe modelul social al abordarii handicapului, presupunand o abordare integratoare a elementelor relevante: sanatate, grad de adaptare psihosociala, nivel de educatie, grad de dezvoltare a abilitatilor profesionale;
- este unitara, in sensul ca opereaza cu aceleasi obiective, criterii, metodologii;
- este efectuata in echipa, toti membrii echipei sunt implicati activ, fiecare lucrand complementar cu celalalt;
- respecta drepturile si demnitatea persoanei cu handicap.
Evaluarea complexa a persoanei adulte care/sau pentru care se solicita eliberarea certificatului de incadrare in grad de handicap si/sau orientare profesionala si/sau masura de protectie, se realizeaza in cadrul serviciului cu urmatorii specialisti :
- MEDIC
- PSIHOLOG
- ASISTENT SOCIAL
- KINETOTERAPEUT
Acte necesare depunere dosar pentru certificat de incadrare in grad de handicap
- Dosar cu sina
- Cererea de evaluare/reevaluare in vederea incadrarii in grad de handicap
- Act de identitate – in copie Xerox
- Adeverinta de salariat – pentru salariati – in original
- Decizie de pensionare (pensie limita de varsta sau pensie de invaliditate cu specificarea datei de revizuire) si un cupon de pensie – pentru pensionari – in copie Xerox
- Adeverinta de la Administratia finantelor publice sau primaria de domiciliu – pentru cei care nu realizeaza venituri – in original
- Ancheta sociala efectuata de serviciul social specializat din cadrul primariei in a carei raza are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap conform anexa nr.6 la HG 430/2008
- Scrisoare medicala tip, completata de medicul de familie cu bolile aflate in evidenta – in original
- Scrisoare/referat medical de la medicul specialist – cu specificarea diagnosticului, a stadiului bolii si a starii prezente – in original
- Alte acte medicale (bilete de iesire din spital, analize medicale, rezultate computer tomograf, copii fise dispensarizare, etc.) dupa caz sau la solicitarea specialistilor Serviciului de
- Evaluare Complexa si Vocationala a Persoanelor Adulte cu Handicap
Legislatia aplicabila activitatii compartimentului
- Reglementari internationale
- Conventia privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati
Legislatie primara
- Legea 448/2006 (actualizata) privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;
- Legea 287/2009 – Noul cod civil – Titlul III, art. 104 – 186;
- Ordinul nr. 762/2007 privind criteriile medico-psihosociale pe baza carora se stabileste incadrarea in grad de handicap, cu actualizarile ulterioare.
Legislatie secundara
- Hotararea nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;
- Hotararea 430/2008 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si functionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
- Hotararea nr. 1434 din 02/09/2004 privind atributiile si Regulamentul-cadru de organizare si functionare ale Directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului;
- Ordinul MMFPS nr. 2.298 din 23 august 2012 privind aprobarea Procedurii-cadru de evaluare a persoanelor adulte in vederea incadrarii in grad si tip de handicap;
- Ordinul MMFPS nr. 2.299 din 23 august 2012 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap.
Contestarea certificatelor
Certificatele de Incadrare in grad de Handicap emise de catre Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Bacau, pot fi contestate de titularii acestora, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, cererile adresate instanței fiind scutite de taxa judiciară de timbru.
Incepand cu data de 01.11.2022, Serviciul de Evaluare Complexa a Copilului cu Dizabilitati se reorganizeaza si isi schimba denumirea in Serviciul de Evaluare Complexa a Copilului cu Dizabilitati si a Persoanelor Adulte cu Handicap – Compartimentul de Evaluare Complexa a Copilului cu Dizabilitati, care se afla in continuare in aparatul propriu al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Bacau.
BENEFICIARI: copiii cu dizabilitati care necesita incadrarea intr-un grad de handicap si acces la servicii de abilitare si reabilitare
OBIECTIVUL GENERAL: evaluarea complexa a copilului cu dizabilitati, prin aplicarea criteriilor biopsihosociale de incadrare in grad de handicap, conform ordinului 1.306/1.883/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
ATRIBUȚII:
- Identifica copiii cu dizabilităti care necesita incadrare într-un grad de handicap ori pentru care se solicita acces la servicii de abilitare şi reabilitare, in urma evaluarii complexe; identificarea are loc in urma solicitarilor din partea parintilor sau a reprezentanţilor legali, a referirilor din partea serviciului public de asistentă sociala si a specialistilor care vin in contact cu copiii cu dizabilitati, precum si a sesizarilor din oficiu;
- Verifica documentele anexate cererii-tip pentru evaluarea complexa si incadrarea in grad de handicap sau, dupa caz, cererea privind accesul la servicii, precum si indeplinirea conditiilor privind incadrarea copilului intr-un grad de handicap sau accesul la servicii;
- Contribuie la intocmirea de catre managerul de caz a raportului de evaluare complexa;
- Contribuie la intocmire, de catre managerul de caz, a proiectului planului de abilitare-reabilitare pentru copiii cu dizabilitati din familie pentru care se solicita incadrare in grad de handicap sau, dupa caz, acces la servicii de abilitare si reabilitare, respectiv a proiectului de revizuire a planului individualizat de protectie pentru copiii cu dizabilitati din sistemul de protectie speciala; in situatia in care părintele sau reprezentantul legal nu doreste incadrare in grad de handicap, ci acces la servicii de abilitare si reabilitare, planul de abilitare – reabilitare este aprobat de directorul general/executiv al Directiei;
- Informeaza parintii sau reprezentantul legal cu privire la obligatia respectarii si implementarii planului de abilitare – reabilitare a copilului cu dizabilitati;
- Coordoneaza activitatea de monitorizare a implementarii planului de abilitare-reabilitare;
- Comunica in scris, prin corespondenta electronica sau telefonic, parinţilor sau reprezentantului legal data stabilita pentru reevaluare;
- Reevalueaza conditiile privind incadrarea copilului intr-un grad de handicap, la cererea parintelui sau a reprezentantului legal, formulată cu cel puţin 60 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului. Cererea de reevaluare poate fi formulata oricand, daca s-au schimbat conditiile pentru care s-a eliberat certificatul de incadrare intr-un grad de handicap;
- Elibereaza o adeverinta prin care se specifica gradul deficientei/afectarii functionale a copiilor pentru care se propune masură de plasament intr-un serviciu de tip rezidenţial specializat, pentru situatia prevazuta de art. 64 (2) din Legea nr. 272/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la propunerea medicului din cadrul serviciului;
- Colaboreaza cu serviciul de evaluare si de orientare scolară si profesionala din cadrul centrelor judetene de resurse si asistenta psihopedagogica, respectiv a municipiului Bucuresti in vederea respectarii interesului superior al copilului;
- Colaboreaza cu Compartimentul de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap in vederea asigurarii continuitatii serviciilor de abilitare si reabilitare si a tranzitiei copiilor cu dizabilitati la viata de adult;
- Intocmeste anual propuneri documentate privind infiintarea de servicii sociale de interes local, educationale si de sănătate pentru copiii cu dizabilitati, care vor fi cuprinse in raportul anual al Directiei si vor fi transmise Comisiei.
ACTE NECESARE INCADRARII COPILULUI IN GRAD DE HANDICAP (in conformitate cu legislatia in vigoare):
- Anchetă sociala de la primaria de domiciliu + factori de mediu;
- Copie dupa certificatul de nastere al copilului (la prima adresare si/sau CI unde este cazul);
- Copii după actele de identitate ale parintilor/reprezentant legal;
- Copie dupa certificatul de casatorie (dacă este cazul);
- Copie dupa certificatul de deces parinte/reprezentant legal (daca este cazul);
- Sentinta de divort / plasament / incredințare a copilului, in copie (daca este cazul);
- Certificat medical tip A5 in original, eliberat numai de catre medicii de specialitate din unitatile abilitate de DSP sa elibereze certificate medicale ; in cazul diagnosticului multiplu se emite un singur certificat medical, semnat de seful unitatii la care lucreaza medicii de specialitate, in caz contrar, se emit mai multe certificate medicale in fuctie de afectiunile copilului;
- Documente aditionale relevante pentru starea de sanatate a copilului : referat medical in original ; copii scrisori medicale, bilete de iesire din spital etc. – documente care sa contina aspecte legate de forma clinica a bolii, stadiu, complicatii, rezultate analize, investigatii, conduita terapeutica etc. ; pentru copiii cu boli genetice se ataseaza si buletinul genetic, in copie;
- Adeverinta de recuperare în original (dacă este cazul);
- Fisa psihopedagogica in original, eliberata de institutia de invatamant pe care o frecventeaza copilul (dacă este cazul);
- Fisa psihologica in original, eliberata de psihologul din cadrul Ambulatoriului de Specialitate Bacau/psiholog clinician cu drept de liberă practica, obligatoriu pentru:
- toate cazurile noi, indiferent de afectiune;
- copil cu HIV si afectiuni canceroase;
- dizabilitati mentale si psihice asociate – la fiecare reincadrare.
- pentru copilul cu tulburare de spectru autist evaluarea psihologica se va realiza pe fiecare arie de dezvoltare (cognitiv, socializare, limbaj, motor, autoservire), precizandu-se gradul de afectare;
- Fisa medicala sintetica in original, eliberata de medicul de familie;
- Pentru AMP, PIP si raport privind situatia copilului;
- Plan de ingrijiri paliative pentru copiii care necesita ingrijiri paliative, eliberat de medicul specialist in ingrijiri paliative, in baza recomandarii medicului specialist (neurolog, psihiatru etc) mentionate in certificatul medical A5.
VALABILITATEA DOCUMENTELOR:
- Ancheta psiho-sociala – maxim 6 luni
- Fișă medicală sintetică – valabilitate 1 an
- Fișă psihologică – valabilitate 3 luni
- Fisă psihopedagogică – 1an ( scolar)
De retinut!
Parintele/reprezentantul legal solicita incadrarea in grad de handicap si/sau accesul la servicii de abilitare si reabilitare cu cel putin 60 de zile inainte de termenul de expirare al certificatului de incadrare in grad de handicap, la numarul de telefon 0234.513.600, sau la sediul SECCDPAH – Compartimentul de Evaluare Complexa a Copilului cu Dizabilitati din Bacau, str. Aleea Ghioceilor nr. 4.
Legislatie
- Ordinul nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea şi intervenţia integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap, a orientării şcolare şi profesionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi în vederea abilitării şi reabilitării copiilor cu dizabilităţi şi/sau cerinţe educaţionale speciale;
- Ordin nr. 1306/1883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora;
- Hotararea nr.502/2017, privind organizarea si functionarea Comisiei pentru Protectia Copilului
- Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati, cu modificarile si completarile ulterioare
- Legea 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare
Atasamente
- Ancheta sociala completata de primaria de domiciliu
- Anexa ancheta sociala completata de primaria de domiciliu
- Fisa medicala sintetica completata de medicul de familie
- Fisa psihologica completata de psihologi clinicieni
- Fisa psihopedagogica completata de unitatea de invatamant
- Formulare cerere completata de parinti sau reprezentanti legali
- Ordin criterii 1306.1883.2016 MO
- Ordin metodologie integrata 1985.1305.5805.2016 MO
- Cerere DGASPC 2022
- Nota informativa 2022
- Acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal