Complexul de servicii sociale pentru persoane adulte cu dizabilitati Parincea – Ungureni
Centrul de abilitare si reabilitare pentru persoane adulte cu dizabilitati „Miorita” Parincea
Program de lucru
Conducere – sef centru
Personal administrativ: economist, administrator, referent si asistent social
Personalul care isi desfasoara activitatea in schimburi cu asigurarea continuitatii 24 ore din 24: instructor de ergoterapie, infirmier, muncitor calificat, muncitor necalificat si paznic
Personalul care isi desfasoara activitatea in gospodaria anexa in perioada 1 noiembrie – 31 mai
Personalul care isi desfasoara activitatea in gospodaria anexa in perioada 1 iunie – 31 octombrie
Centrul de recuperare si reabilitare a persoanelor cu handicap Ungureni
Program de lucru
Personal de conducere (sef centru, coordonator personal de specialitate)
Personal administrativ (TESA + muncitori deservire)
Personal de specialitate (asistent social, kinetoterapeut)
Personal instructori ergoterapie
Pedagogi de recuperare
Personal mediu sanitar (asistente medicale)
Personal auxiliar sanitar (infirmiere)
Personal bucatarie
Personal spalatorie
Personal de paza
Program fochisti
Program muncitor calificat frizer
- Centrul de Abilitare şi Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilităţi „Mioriţa” Parincea
- Centrul de abilitare si reabilitare a persoanelor cu handicap Ungureni
Centrul de Abilitare şi Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilităţi „Mioriţa” Parincea, cu sediul în localitatea Parincea, din comuna Parincea, judeţul Bacău, este un serviciu social specializat, de tip rezidenţial, înfiinţat ca urmare a implementării Metodologiei de reorganizare a centrelor rezidenţiale pentru persoanele adulte cu handicap aprobată prin Decizia nr. 877/30.10.2018 a Preşedintelui A.N.P.D.
Înfiinţarea C.Ab.R.„Mioriţa” Parincea este parte a reorganizării Centrului de Integrare prin Terapie Ocupaţională „Mioriţa”Parincea conform Hotărârii Consiliului Judeţean Bacău nr.177/ 24.07.2019 , centrul deţine Avizul de înfiinţare emis de către ANPD. nr.10047 /ANPD / DGDPD / 13.12.2019.
C.Ab.R. „Mioriţa” Parincea instituţie de interes public, fără personalitate juridică, aflat în subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bacău implicit Consiliului Județean Bacău, este un serviciu social ce cuprinde un ansamblu de activităţi, cu preponderenţă de abilitare şi reabilitare, realizate pentru a răspunde nevoilor individuale specifice ale persoanelor adulte cu dizabilităţi, în vederea dezvoltării potenţialului personal.
Misiunea centrului este de a asigura accesul persoanelor adulte cu dizabilitãți, pe o perioadă determinată, la: – servicii sociale, respectiv servicii de : Găzduire pe perioadă determinată ; Servicii de asigurare a hranei și a suplimentelor nutritive ; Asistență medicală și îngrijire personală ; Servicii de abilitare şi reabilitare:
– kinetoterapie fizioterapie masaj;
– asistență psihologică;
– consiliere socială;
– terapie ocupaţională/ergoterapie;
– reintegrare familială şi comunitară ;
– promovare relații sociale.
Localizare
C.Ab.R. „Mioriţa” Parincea este amplasat într-un cadru natural frumos, în satul Parincea din comuna Parincea, judetul Bacãu, la granița dintre comunele Parincea și Ungureni, la o distanță de 28 de km faţă de Bacău .
Instituția dispune de clădiri : trei case de locuit unde sunt găzduiți beneficiarii, anexe : magazie cu beci și grajd pentru animale și terenuri proprietate a Consiliului Județean Bacău .
Clădirile sunt sigure și accesibile utilizatorilor de servicii, rezistente din punct de vedere seismic, curate și igienizate, atât aspectul interior cât și cel exterior al caselor este plăcut, armonios din punct de vedere estetic oferind o ambianță familiară, sunt prevăzute cu patru căi de acces din care una principală cu cerdac din lemn și una cu rampă, fără a se distanța de aspectul locuințelor de tip familiar.
Amenajările exterioare
Împrejmuirea Centrului de Abilitare și Reablilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități„Miorița”Parincea este realizată din panouri de scândură pe stâlpi din țeavă fixați în beton. Accesul și traficul în exteriorul clădirii se asigură pe trotuare – alei betonate. Zonele rămase libere sunt destinate florilor , spațiilor verzi și locuri special amenajate pentru petrecerea timpului liber și a activităților în aer liber. Zona exterioară este prevăzută cu stâlpi de iluminare.
Despre
Actualul centru s-a infiinţat inca din anul 1975 sub denumirea de Camin pentru Deficienţi Nerecuperabili Minori, cf. Deciziei 78/19.02.1975.
Ulterior printr-o adresa a S.S.H. 8385/9.08.1994 a devenit Camin-Spital pentru Minori cu Handicap Sever. Incepand cu data de 20.07.2000 cf. Deciziei 187 a devenit Centru de Recuperare şi Reabilitare Neuropsihiatrica pentru Adulţi.
Din anul 2002, cf. deciziei 38/12.07.2002 Centrul a continuat sa ofere servicii socio-medicale cu specific recuperare sub denumirea de Centru de Recuperare si Reabilitare a Persoanelor cu Handicap-Ungureni.
Transformari:
Proiectul inceput in anul 2005 a fost finalizat in noiembrie 2007, astfel un numar de 50 beneficiari cu abilitaţi saazute au fost preluaţi in Centrul de Ingrijire şi Asistenţa a Persoanelor cu Dizabilitaţi „C. Negri” Targu Ocna, serviciul creat in cadrul programului Phare ;
Dupa transferul celor 50 beneficiari la C.I.A, C. Negri – Tg. Ocna s-au reorganizat şi personalizat spaţiile de locuit, astfel incat beneficiarii sa poata desfaşura activitaţile zilnice in condiţii corespunzatoare.
In prezent centrul dispune de doua sali de terapie şi un club, astfel grupele de beneficiari care participa zilnic la activitaţi de recuparare au fost reorganizate.
TIPUL SI MISIUNEA CENTRULUI:
Centrul de Recuperare şi Reabilitare a Persoanelor cu Handicap Ungureni este o instituţie specializata de tip rezidenţial care ofera protecţie speciala adulţilor cu handicap abordand individualizat nevoile generale şi specifice ale beneficiarilor, in cadrul centrului desfaşurandu-se activitaţi de gazduire, ingrijire, recuperare, reabilitare, reintegrare socio-profesionala.
Recuperarea şi reabilitarea beneficiarilor utilizand la maxim potenţialul de care aceştia dispun prin participare la activitaţile de terapie, in condiţiile respectarii demnitaţi persoanei şi cu acordul participativ al acesteia.
Reintegrarea socio-profesionala şi sprijinul maxim pentru reintegrarea in familie atunci cand condiţiile permit acest fapt.
C.R.R.P.H. Ungureni işi desfaşoara activitatea de furnizare a serviciilor sociale respectand urmatoarele principii:
Principiul egalitaţii drepturilor implica faptul ca:
- nevoile fiecarui beneficiar sunt luate in consideratie in mod egal;
- nevoile sunt baza de planificare a activitatilor cuprinse in programul de recuperare;
- toate resursele sunt in aşa fel exploatate incat se asigura fiecarui beneficiar şanse egale de participare la viaţa societaţii.
Principiul egalizarii şanselor prin care unitatea noastra asigura persoanelor cu handicap accesul la diversele sisteme ale societaţii: cadru material, servicii, informaţii, activitaţi in afara comunitaţii.
Principiul asigurarii serviciilor de sprijin prin care beneficiarii sunt trataţi ca membri ai societaţii care au dreptul sa ramana in comunitatea locala. Ei primesc sprijinul de care au nevoie pentru a avea acces la nivelul obişnuit al structurilor de educaţie, sanatate, munca şi servicii sociale.Centrul incurajeaza relaţiile beneficiarilor cu membrii comunitaţii locale şi stimuleaza utilizarea de catre aceştia a facilitaţilor, instituţiilor existente, asigura accesul la servicii publice poşta, biblioteca,spectacole, etc.
Principiul stimularii persoanelor cu handicap pentru a duce o viaţa cat mai independenta posibil – C.R.R.P.H. Ungureni, prin asigurarea condiţiilor necesare (modulul de locuinta protejata, viaţa in general din centru), promoveaza participarea beneficiarilor la satisfacerea nevoilor legate de hranire, ingrijire, activitaţi de munca, activitaţi de zi cu zi, astfel incat aceştia sa poata prelua treptat controlul asupra propriei vieţi.
- Prevenirea sau eliminarea apariţiei deficienţelor, prevenirea agravarii şi diminuarea consecinţelor lor.
- Prevenirea apariţiei barierelor sociale din calea persoanelor cu handicap.
- Evitarea sau eliminarea oricaror forme negative de discriminare asupra persoanelor cu dizabilitaţi.
- Asigurarea dreptului de a alege serviciile şi activitaţile din centru şi din afara centrului, respectandu-se preferinţele şi doleanţele beneficiarilor.
Servicii oferite beneficiarilor in cadrul institutiei
In prezent centrul ofera servicii la un numar de 64, astfel:
- gazduire pe perioada determinata
- servicii de recuperare şi reabilitare
- reintegrare comunitara
- socializare
- servicii de asigurare a hranei şi suplimentelor nutritive
- orientare profesionala
- reintegrare familial
CONDITII DE LOCUIT:
Descrierea cladirilor:
Pavilionul I este corpul central al Centrului. Acesta are 15 dormitoare mobilate şi personalizate in masura posibilitaţilor şi in funcţie de specificul deficienţelor; 2 sali de mese.
Pavilionul II este reprezentat de casa separata de corpul central si reprezinta modul de Locuinţa Protejata „ Casa Judith” ;
Pavilionul III este o casa in construţie in curs de finalizare.
In timpul liber, beneficiarii pot folosi spaţiile comune din cele 3 sali de terapie, care sunt dotate cu: obiecte de joc ( remmy, şah, masa de tenis), reviste de informare şi divertisment; obiecte necesare pentru jocuri de construcţie (puzzel), pentru desen, etc.
In curtea interioara, parcul, ofera posibilitatea activitaţilor in aer liber, in special pentru ludoterapie, activitaţi de sport, pregatirea concursurilor pe terenul de sport, meloterapie in aer liber, organizarea unor activitaţi in comun cu alte centre, foc de tabara, desen, etc.
Gradina ce constituie terenul aferent al centrului in suprafaţa de18322 mp reprezinta spaţii comune destinate activitaţilor de ergoterapie cu beneficiarii.
Sala de Club este dotata cu: PC conectat la internet, combina muzicala, cd-uri, materiale necesare pentru confecţionat obiecte, modelaj, pictura, desen;
A fost selectat un grup de beneficiari pentru dansuri populare şi piese de teatru, ce sunt prezentate cu diferite ocazii: sarbatori, activitati comune cu beneficiarii din alte centre din cadrul D.G.A.S.P.C. Bacau, precum şi cu instituţii din comunitate ( parteneriate cu şcoala), etc.
Deasemeni, un grup de 6 beneficiari reprezinta echipa sportiva a centrului. Aceştia au participat la diferite concursuri sportive organizate de Fundaţia ”Special Olympics,, : Cluj 2013, Craiova 2014, Tg. Mureş 2015, Cracovia 2016.
Gazduire:
Centrul este amplasat in proximitatea comunitaţii, asfel incat permite accesul beneficiarilor la toate resursele şi facilitatile existente ( relaţii sociale, petrecerea timpului liber) , existand şi cai de acces circulate de mijloace de transport in comun, in apropierea centrului.
Asigurarea condiţiilor de cazare şi masa: centrul asigura un mediu ambiant corespunzator (curaţenie şi igienizare, decorare / renovare, personalizarea spaţiilor), pregatirea şi servirea mesei, furnizarea obiectelor personale necesare fiecarui beneficiar (imbracaminte, incalţaminte, obiecte de igiena personala), asigura mijloace de comunicare (telefon, corespondenţa), etc.
Servicii de reabilitare şi recuperare:
- Activitaţi de terapie ocupaţionala axate pe dezvoltarea abilitaţilor de autoservire şi autoingrijire personala in scopul creşterii nivelului de autonomie personala; in general, aceste activitaţi se desfaşoara cu beneficiari care au abilitaţi scazute( hranire corecte, igiena personala).
- Dezvoltarea abilitaţilor manuale (confecţionare de obiecte cu tematica, decupaj, cusut, pictura pe obiecte, desen), activitaţi pentru de autogospodarire (intreţinerea şi curaţenia spaţiului de locuit şi a spaţiilor verzi, spatii comune).
- Activitaţi de terapie de expresie grafica şi plastica: desen dupa model, desen liber, pictura, exersarea elementelor grafice ale scrierii, modelaj; aceste activiţaţi se desfaşoara cu beneficiarii care au abilitaţi medii;
- Ludoterapie: joc şi mişcare; joc cu reguli; joc folosind diverse obiecte; joc pentru cunoaşterea si conştientizarea schemei corporale. Aaceste activitaţi se desfaşoara cu toţi beneficiarii;
- Activitaţi de ergoterapie care au drept scop dezvoltarea deprinderilor de munca: autogospodarire (gradinarit, amenajare spaţii exterioare, etc.);
- Meloterapie: muzica şi dans;
- Terapie psihomotrica pentru dezvoltarea capacitaţii de orientare spaţio-temporala: cantec şi joc cu efectuarea unor deplasari la indicaţiile terapeutului.
- Terapii individuale: terapii specifice (cognitiva, de suport, comportamentala), kinetoterapie, consiliere psihologica şi sociala.
Integrare/ reintegrare sociala:
Relatia cu familia: aparţinatorii beneficiarilor efectueaza vizite la centru şi au asigurat dreptul la intimitate.Vizitele se pot desfaşura in orice zi a saptamanii, aparţinatorii fiind indrumaţi sa contacteze biroul de asistenta sociala al centrului (consiliere cu familia in vederea menţinerii, refacerii legaturii familiale; beneficiarii sunt invoiţi periodic in familie).
Socializare: ieşiri in comunitate, cunoaşterea mediului inconjurator, utilizarea instituţiilor publice (posta, dispensar etc.), exersarea comportamentelor civilizate in grupuri restranse, efectuarea de cumparaturi ( folosirea banilor), participarea la slujbele religioase, tabere şi excursii.
Centrul desfaşoara activitaţi cu elevii Şcolii Generale din comunitate, in baza unui Contract de colaborare.
Periodic, grupuri de voluntari din cadrul Asociaţiei Lumina, Robert Kolle- Comaneşti, desfaşoara deverse activitaţi pe termen scurt, in baza Contractelor de colaborare.
Sunt organizate periodic excursii in oraşul Bacau, Piatra Neamţ, vizite manastiri şi diverse obiective turistice.
Asistenţa medicala:
Igiena personala: beneficiarilor li se asigura condiţii corespunzatoare de menţinere a igienei personale precum şi imbracaminte şi incaltaminte adecvate, specifice anotimpurilor.
Supravegherea şi menţinerea sanataţii : accesul fiecarui beneficiar la asistenţa medicala ( medic de familie, medici specialisti), si la asistenta tehnica adecvata .
Centrul asigura monitorizarea starii de sanatate, evalueaza regimul alimentar al fiecarui beneficiar şi il adapteaza conform indicaţiilor medicale.
Personalul specializat din cadrul cabinetului medical asigura asistenţa medicala a fiecarui beneficiar, in funcţie de evaluarea/reevaluarea din punct de vedere medical, a Planului Individual de Intervenţie – Programul individual de ingrijire si asistenta medicala si a recomandarilor medicului de familie/medicilor specialişti.
Asistenţii medicali monitorizeaza starea de sanatate a beneficiarilor in scop preventiv şi terapeutic.
Misiunea actuala a centrului este aceea de a oferi servicii de recuperare şi reabilitare ghidandu-se in acord cu respectarea principiilor generale de drept umane referitoare la şanse şi drepturi egale, eliminarea barierelor sociale şi a formelor negative de discriminare.
Beneficiarii serviciilor sociale
(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în Centrul de Recuperare si Reabilitare a Persoanei cu Handicap Ungureni sunt persoane adulte cu handicap, care nu au intretinatori legali, posibilitati materiale de asigurare a intretinerii (dovedite prin anchete sociale), sunt dependenti de servicii sociale de baza si necesita servicii sociale specializate de recuperare si/sau indeplinesc cumulativ alte conditii determinate de starea sociala, medicala si familiala si respectă criteriile de eligibilitate specifice centrului.
(2) Condiţiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
Admiterea persoanelor cu dizabilitati în Centru a persoanei cu handicap se face în baza cererii formulată de persoana cu handicap în cauză, de reprezentantul său legal, soț/soție, copii ori părinți sau la popunerea primăriei în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința persoana cu dizabilități.
Cererea, împreună cu documentele prevăzute de lege, se depun si se înregistrează la primăria în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința persoana cu dizabilități sau direct la registratura Direcției generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău.
a) Acte necesare
Admiterea în cadrul Serviciului Social Centrul de Recuperare și Reabilitare a Persoanei cu Handicap Ungureni se efectuează pe baza unui dosar al solicitantului/solicitantei, care cuprinde următoarele acte:
- cererea solicitantului;
- copie carte de identitate, certificat de naştere şi căsătorie, sentinţă de divorţ, certificat deces, contract locuinţă;
- copie certificat de naştere şi carte de identitate ale susţinătorilor legali;
- ancheta socială întocmită de primăria de domiciliu;
- documente medicale justificative (internări, boli, certificat de încadrare în grad de handicap etc.);
- documente doveditoare ale veniturilor: certificat fiscal şi cuponul de pensie al solicitantului;
- rezultate analize medicale: radiografie pulmonară, spută, AgHbs, VDRL, HIV.
Solicitantii de servicii sociale sunt admisi / respinsi in Centru in urma evaluarii socio-medicale a solicitantului de catre Comisia de Internare a D.G.A.S.P.C. Bacău.
b) Comisia de Internare utilizeaza pentru evaluare o grila cu urmatoarele criterii:
- conditii de locuit
- venituri
- varsta
- starea de sanatate
- nivel de comunicare
- deplasare
- capacitate de autoingrijire
- riscul de a fi neglijat(a), abuzata(a)
- comportament agresiv
- alternative de institutionalizare
- asistent personal.
In functie de punctajul obtinut, solicitantii pot fi admisi / respinsi. Cei admisi obtin un punctaj final care se incadreaza in una din cele doua situatii: urgenta, situatie de risc. Decizia de respingere este luata de catre Comisie atunci cand se obtine un punctaj care nu impune o situatie de urgenta.
Decizia de respingere poate fi luata si in situatia in care in centru:
- nu sunt locuri disponibile;
- nevoile specifice handicapului nu corespund specificului centrului ,,recuperare-reabilitare“.
Conform legislatiei in vigoare decizia de respingere poate fi contestata de catre solicitantul de servicii sociale pe baza unei cereri scrise si inaintate Comisiei de Internare care va solutiona cazul.
Decizia de admitere/respingere este luata de catre membrii Comisiei de Internare a D.G.A.S.P.C. Bacau.
c) Modalitatea de încheiere a contractului de furnizare de servicii si modelul acestuia, potrivit Ordinului nr.73/2005
Serviciile sociale sunt furnizate pe baza Contractului de furnizare servicii.
În funcție de condițiile contractuale, la instituționalizarea în centru a persoanelor cu dizabilități se întocmește un angajament de plată pentru contribuția lunară de întreținere, cu persoana în cauză sau cu reprezentantul legal. Angajamentele de plată fac parte integrantă din contract.
Contractul de furnizare servicii este redactat în două sau mai multe exemplare originale, în funcție de numărul semnatarilor contractului.