Complexul de servicii sociale pentru persoane adulte cu dizabilitati Darmanesti
Centrul de abilitare si reabilitare pentru persoane adulte cu dizabilitati Darmanesti
Centrul de abilitare si reabilitare pentru persoane adulte cu dizabilitati „Pietricica” Comanesti
- Centrul de abilitare si reabilitare pentru persoane adulte cu dizabilitati Darmanesti
- Centrul de abilitare si reabilitare pentru persoane adulte cu dizabilitati ″Pietrica″ Comanesti
Complexul de Servicii Sociale pentru Persoane Adulte cu Dizabilități Dărmănești – Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane adulte cu Dizabilități Dărmăneşti este o instituţie de interes public, fără personalitate juridică, în subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bacău implicit Consiliului Județean Bacău.
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane adulte cu Dizabilități Dărmăneşti este situat la marginea pădurii, într-o zonă montană deosebită, care conferă condiţiile optime de abilitare și reabilitare pentru persoanele asistate, persoane adulte cu hándicap psihic şi mental.
Funcţionarea efectivă a acestuia a început la data de 05.07.2001.
Având în vedere faptul că unitatea se întinde pe o suprafaţă mare (39,950 mp), a fost posibilă crearea unui complex multifuncţional care asigură spaţii de cazare, asistenţă medico-socială şi îngrijire, abilitare, reabilitare, deservire, petrecere a timpului liber, desfăşurarea activităţilor de terapie ocupaţională, ergoterapie, pe structura vechilor clădiri care aparţineau fostei mine.
Spațiul exterior, curtea centrului este amenajată în funcție de anotimp cu elemente specifice de sezon, avem amenajat un părculeț unde beneficiarii desfășoară diverse activități în aer liber, un foișor, teren de sport, seră, vegetație ornamentală, etc. Fiecare colț din centru este analizat și s-au găsit soluții estetice pentru înfrumusețarea permanentă a acestora.
Sediul administrativ al centrului este amplasat între Comăneşti şi Dărmăneşti, pe valea râului Trotuş, într-o zonă lipsită de poluare, într-un cadru natural agreabil, propice pentru un astfel de stabiliment destinat rezidenţilor. Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane adulte cu Dizabilități Dărmăneşti, are legatură directă la multiple căi de acces, oraşul Comăneşti aflându-se la mai puţin de 4 km distanţă.
Capacitate existentă: 50 de beneficiari admiși.
Programul de vizite în Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane adulte cu Dizabilități Dărmăneşti:
1. Program vizită: 0800 – 2000
2. Vizitele se vor efectua în urma unei programări telefonice la cabinetul medical;
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Pietricica” Comănești, este o instituție de asistență socială de interes public pentru persoane adulte cu dizabilități, fără personalitate juridică, înființată în subordinea Consiliului Județean Bacău și în structura Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecția Copilului Bacău.
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Pietricica” Comănești, funcţíonează în baza Hotărârii nr.177 /24.07.2019 a Consiliului Judeţean Bacău și în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Pietricica” Comănești, cod serviciu social nr. 8790 CR- D-II, este înfiinţat prin Hotărârea Consiliului Judetean şi administrat de furnizorul de servicii sociale Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bacău.
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Pietricica” Comănești are drept misiune furnizarea de servicii sociale specializate de tip rezidenţial persoanelor cu dizabilităţi psihice și mintale pe o perioadă determinată, respectând principiile egalităţi de şanse, tratamentului egal, nediscriminatoriu şi transparenţei.
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Pietricica” Comănești funcţionează ca instituţie de asistenţă socială, de interes judeţean, fără personalitate juridică în subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bacău, principalul obiectiv fiind creşterea calităţii vieţii persoanelor adulte cu dizabilităţi prin oferirea de servicii sociale specializate în conformitate cu Standardele specifice minime de calitate, ce vizează formarea şi dezvoltarea deprinderilor de autonomie personală şi socială, valorificând potenţialul şi abilităţile fiecărui beneficiar.
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Pietricica” Comănești cu o capacitate de 48 de locuri este format din următoarele servicii sociale pecializate:
- Casa „Ghiocelul” Comăneşti pentru persoane cu handicap neuropsihic;
- Casa „Pietricica” Comăneşti pentru persoane cu handicap neuropsihic;
- Casa „Bradul” Moineşti pentru persoane cu handicap neuropsihic;
- Casa „Poduri” Poduri pentru persoane cu handicap neuropsihic.
Conform contractului de comodat nr.209/16.03.2010, Casa „Pietricica”, Casa„Bradul” şi Casa „Poduri ” sunt comodatate pe o perioada de 15 ani de către Fundaţia Hope and Homes for Childrens România.
Potrivit Hotărării Consiliului Judeţean Bacău nr.125/ 23.08.2012, Casa „Ghiocelul” a fost donată de către Fundaţia Hope and Homes for Childrens Romania Direcţiei Generale de Asistenţa Socială şi Protecţia Copilului Bacău cu destinaţia de servicii sociale.
- Casa „Pietricica” Comănești pentru persoane cu handicap neuropsihic cu o capacitate de 12 locuri, este situată în zona centrală și de locuinţe din oraşul Comăneşti, strada Pietricica, nr. 55, judeţul Bacău.
Serviciile sociale din cadrul Casei „Pietricica”Comănești pentru persoane cu handicap neuropsihic sunt asigurate de către 2 educatori, 8 pedagogi de recuperare, un asistent medical şi un bucătar.
- Casa „Bradul” Moinești pentru persoane cu handicap neuropsihic cu o capacitate de 12 locuri, este situate în municipiul Moineşti, strada Bradului, nr. 19, judeţul Bacău.
Serviciile sociale din cadrul Casei „Bradul” pentru persoane cu handicap neuropsihic sunt asigurate de către 2 educatori, 8 pedagogi de recuperare, un asistent medical şi un bucătar.
- Casa „Poduri” pentru persoane cu handicap neuropsihic cu o capacitate de 12 locuri, este situată în zona de locuinţe din comuna Poduri, strada General Nicolae Șova, nr.12, judeţul Bacău.
Serviciile sociale din cadrul Casei „Poduri” pentru persoane cu handicap neuropsihic sunt asigurate de către 2 educatori, 8 pedagogi de recuperare, un asistent medical şi un bucătar.
- Casa „Ghiocelul” Comănești pentru persoane cu handicap neuropsihic cu o capacitate de 12 locuri , este situată în zona de locuinţe, din orașul Comăneşti, strada Libertăţii, nr. 81 bis, judeţul Bacău.
Serviciile sociale din cadrul Casei „Ghiocelul” pentru persoane cu handicap neuropsihic sunt asigurate de către 2 educatori, 8 pedagogi de recuperare, un asistent medical şi un bucătar.
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Pietricica” Comănești, este un un serviciu social de tip rezidențial care cuprinde un ansamblu de activități, cu preponderență de recuperare și reabilitare, realizate pentru a răspunde nevoilor individuale specifice ale persoanelor adulte cu dizabilități, în vederea dezvoltării potențialului individual.
Admiterea unei persoane adulte cu dizabilități în cadrul Centrului de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Pietricica” Comănești se face de către Comisia pentru analiza şi soluţionarea solicitărilor de admitere în centre de protecţie pentru persoanele adulte constituită în baza Dispoziţiei nr. 100/28.05.2020 a Directorului General a Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău, pe baza locurilor libere disponibile în unitate şi raportate lunar de către instituţie, până pe data de 26 a fiecărei luni.
Persoanele care pot solicita admiterea în centru sunt :
a) persoana cu dizabilități în cauză ;
b) reprezentantul legal al persoanei cu dizabilități ;
c) reprezentantul serviciului public de asistență socială din cadrul autorității administrației publice locale în a cărei rază teritorială își are domiciliul persoana cu dizabilități.
Solicitantul va depune dosarul de admitere la sediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău – Serviciul pentru Îngrijire de tip Rezidențial în domeniul Asistenței Sociale a Persoanelor Adulte.
Accesul unei persoane în centru se realizează, luându-se în considerare următoarele criterii de eligibilitate :
- necesită îngrijire de specialitate, permanentă care nu poate fi asigurată la domiciliu;
- nu se poate gospodări singură;
- este lipsită de susținători legali sau aceștia, datorită stării de sănătate / economice
precare nu-și pot îndeplini obligațiile revenite;
- nu are locuință și nu realizează venituri proprii sau acestea sunt insuficiente pentru
asigurarea unui trai decent în comunitate.
Dosarul de admitere trebuie să cuprindă următoarele documente:
- Cerere de admitere
- Copie de pe actele de identitate și stare civilă, după caz;
- Copie de pe actele de identitate a reprezentantului legal, după caz;
- Copie de pe documentul care atestă încadrarea în grad de handicap în termen de valabilitate, PIS, PIRIS;
- Ultimul talon de pensie sau adeverință de venit;
- Raportul de anchetă socială;
- Dovadă eliberată de primăria de domiciliu, prin care se atestă că persoanei nu i s-au putut asigura alte servicii în comunitate, dacă are sau nu susţinători legali şi motivul pentru care aceştia nu o pot îngriji (în baza unei declaraţii a beneficiarului);
- Acte medicale: examen psihiatric, VDRL, examen dermatologic, coproparazitologic, test HIV, radiografie plămâni, adeverinţă medicală care să precizeze dacă suferă de boli infecto – contagioase;
- Copie după fişa medicală de la medicul de familie;
- Raport de expertiză psihologică în vederea stabilirii capacității de reprezentare a obligațiilor ce decurg din semnarea unui contract de prestări servicii și de administrare a bunurilor proprii;
- Declaraţie notarială din partea solicitantului/aparţinătorului că nu există încheiat contract de vânzare – cumpărare cu clauză de întreţinere;
- Decizia de punere sub interdicţie judecătorească (dacă este cazul);
- Decizie de tutelă/curatelă (dacă este cazul);
- Dosar cu şină.
După aprobarea cererii de instituţionalizare se mai solicită următoarele:
- Acord de plată a serviciilor;
- Declaraţie notarială a aparţinătorilor privind participarea activă în procesul de acordare
a serviciilor sociale.
După analizarea şi soluţionarea cererii din dosarul înaintat comisiei, în baza grilei de evaluare a nevoilor (risc, urgenţă) comisia emite o hotărâre privind stabilirea măsurii de protecţie specială pentru o perioadă de maxim 12 luni.
Activitatea desfăşurată în cadrul Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Pietricica” Comănești se bazează pe următoarele principii:
- respectarea drepturilor şi a demnităţii beneficiarilor;
- respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei cu handicap;
- prevenirea și combaterea discriminării;
- protecție împotriva neglijării și abuzului;
- egalizarea șanselor;
- abordarea individualizată şi centrarea pe persoană în furnizarea de servicii;
- recunoaşterea valorii fiecărei persoane şi respectarea demnităţii persoanei cu handicap;
- participarea persoanelor beneficiare în procesul de asistenţă;
- libertatea opţiunii şi controlul sau decizia asupra propriei vieţi, a serviciilor şi formelor de suport de care beneficiază;
- recunoașterea valorii fiecărei persoane;
- asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
- asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
- îmbunătățirea continuă a serviciilor oferite;
- solidaritate socială;
- integrarea şi incluziunea socială a persoanei cu handicap, cu drepturi şi obligaţii egale
ca toţi ceilalţi membri ai societăţii;
- promovarea participării şi responsabilizarii;
- transparenţă şi responsabilitatea publică;
- cooperarea și parteneriatul cu alte instituții.
Documente/ formulare/cereri
- Cerere de învoire a beneficiarului;
- Protocol privind învoirea în familie;
- Contract de servicii sociale;
- Angajament de plată;
- Act adițional;
- Lista documentelor de admitere
TIPURI DE SERVICII
Centrul de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” are drept misiune furnizarea de servicii sociale specializate de tip rezidenţial persoanelor cu dizabilitaţi neuropsihice pe o perioada determinata, respectand principiile egalitaţi de şanse, tratamentului egal, nediscriminatoriu şi transparenţei.
Centrul de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” din Comanesti, este un centru de tip rezidential, si are rolul de a asigura prin serviciile furnizate (gazduire, asistenta medicala, ingrijire, recuperare, reabilitare, consiliere psihologica, terapie ocupationala, socializare, petrecerea timpului liber, etc.), aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta sociala a persoanelor cu handicap, prin cresterea sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie sau in comunitate si de a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor cu handicap.
Principalul obiectiv al Centrului de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” din Comanesti, fiind creşterea calitaţii vieţii persoanelor adulte cu dizabilitaţi prin oferirea de servicii sociale specializate in conformitate cu Standardele specifice de calitate, ce vizeaza formarea şi dezvoltarea deprinderilor de autonomie personala şi sociala, valorificand potenţialul şi abilitaţile fiecarui beneficiar.
Activitatea desfaşurata in cadrul Centrului de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” se bazeaza pe urmatoarele principii:
- respectarea drepturilor şi a demnitaţii omului;
- respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei cu handicap;
- egalitatea şanselor şi nediscriminarea;
- abordarea individualizata şi centrarea pe persoana;
- recunoaşterea valorii fiecarei persoane şi respectarea demnitaţii persoanei cu handicap;
- solidaritate sociala;
- promovarea participarii şi responsabilizarii;
- transparenţa şi responsabilitatea publica ;
- universalitatea;
- asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
- asigurarea confidenţialitaţii şi a eticii profesionale;
- planificarea şi furnizarea de servicii sociale pe baza datelor concrete, respectiv asigurarea unor servicii de calitate care sa satisfaca nevoile celor mai defavorizate categorii sociale; planificarea şi furnizarea acestor servicii au la baza o buna informare privind nevoia sociala pe care serviciile incearca sa o acopere, impactul serviciilor asupra nevoii respective şi asupra vieţii cetaţenilor;imbunataţirea continua a calitaţii;
- parteneriatului intre centru şi autoritaţile publice centrale şi locale, instituţiile pubice şi private, organizaţiile neguvernamentale, instituţiile de cult recunoscute de lege, precum şi membrii comunitaţii, stabilind obiective comune, conlucrand şi mobilizand resurse necesare pentru asigurarea unor evenimente, ieşiri,excursii, sensibilizarea comunitaţii şi scoaterea din anonimat a centrului.
Tipologia serviciilor furnizate
I. Tipurile de servicii oferite in cadrul Centrului de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” au ca obiect de activitate acordarea de servicii sociale care vizeaza permanent abordarea individualizata a nevoilor beneficiarilor:
- gazduire pe perioada determinata;
- servicii de asigurare a hranei şi suplimentelor nutritive;
- ingrijire sociala şi medicala , reabilitare şi integrare a persoanei cu handicap;
- servicii de recuperare, reabilitare ;
- educaţie, informare şi consiliere;
- socializare şi petrecere a timpului liber;
- reintegrare familiala şi in comunitate.
II. Beneficiarii
Beneficiarii serviciilor sociale acordate in cadrul Centrului de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” din Comanesti, sunt:
- persoane cu handicap psihic şi mental, incadraţi in diferite grade de handicap;
- persoane adulte cu handicap care nu au intretinatori legali sau acestia, datorita starii de sanatate/economice precare nu-si pot indeplini obligatiile revenite;
- sunt dependenti de servicii sociale de baza si necesita servicii specializate;
Obiective generale:
- Creşterea calitaţii vieţii persoanelor adulte cu handicap prin oferirea de spaţiu şi modalitaţi de ocrotire in conformitate cu Standardele specific de calitate, ce vizeaza formarea şi dezvoltarea deprinderilor de autonomie personala şi sociala;
- Recuperarea, reabilitarea beneficiarilor prin terapii specifice, medicale, psihologice şi sociale, care sa diminueze sau sa menţina, prin modalitaţi specifice (recuperare – compensare) gradul de handicap;
- Reintegrare socio – familiala a beneficiarilor şi implicarea comunitaţii in activitatea de socializare a beneficiarilor, avand drept scop evitarea marginalizarii sociale.
Obiective specifice:
- Asigurarea de servicii sociale pe o perioada determinata in interesul beneficiarului intr-un mediu familial sanatos, functional, sigur si accesibil;
- Evaluarea nevoilor specifice ale beneficiarilor in vederea stabilirii capacitaţii şi modalitaţilor de ajutor in dezvoltarea abilitaţilor de autonomie personala şi sociala;
- Formarea autonomiei personale şi sociale prin antrenarea beneficiarilor in activitaţi de igiena personala şi autoingrijire;
- Educarea capacitaţilor cognitive, intervenţie in stare de criza şi terapie psihologica specifica, individuala şi de grup;
- Recuperare kinetoterapeutica a diferitelor afecţiuni, deviaţii şi deficienţe ale beneficiarilor, folosind tehnici specifice şi aparatura corespunzatoare;
- Combaterea şi diminuarea tulburarilor de comportament şi emoţionale prin stimulare psihologica, conduite de suport, consiliere sociala şi activitaţi de terapie ocupaţionala;
- Dezvoltarea abilitaţilor manuale, a capacitaţii de concentrare a atenţiei, combaterea tulburarilor de comportament, implicarea in activitaţi de autogospodarire prin terapie ocupaţionala;
- Implicarea si sprijinirea beneficiarilor in activitaţi cu caracter social in scopul integrarii/reintegrarii in comunitate;
- Reevaluari periodice privind gradul de indeplinire a obiectivelor propuse in Planul Individual de intervenţie;
- Informarea şi formarea profesionala continua a personalului angajat in vederea creşterii calitaţii serviciilor oferite.
Centrul de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” indeplineşte urmatoarele atribuţii:
- asigura furnizarea serviciilor sociale in interesul beneficiarului, intr-un mediu familial sanatos şi funcţional;
- asigura furnizarea serviciilor sociale pe perioada determinata,cu gazduire. Beneficiarii sunt gazduiţi in cele 4 case pentru persoane cu handicap neuropsihic, fiecare locaţie avand cate 4 dormitoare.Camerele sunt incalzite,ventilate şi illuminate corespunzator, intreţinute in condiţii igienice, dotate cu mobilier prin care se realizeaza un ambient familial. Dormitoarele ofera siguranţa beneficiarilor, fiecare dispunand de un spatiu personal pentru pastrarea diverselor bunuri şi valori.
- organizeaza activitaţi de socializare in vederea relaţionarii beneficiarilor, avand ca obiectiv socializarea beneficiarilor cu persoane din comunitate, sensibilizarea societaţii, scoaterea centrului din anonimat. Personalul informeaza tinerii cu privire la serviciile din comunitate, destinate şi disponibile lor şi ii sprijina in mod concret pentru efectuarea de ieşiri in afara unitaţii in vederea participarii la activitaţi recreative, culturale, religioase,etc.
- acorda sprijin şi asistenţa de specialitate in vederea prevenirii situaţiilor care pun in pericol siguranţa beneficiarilor;
- dezvolta parteneriate şi colaboreaza cu organizaţii, instituţii,in condiţiile legii, in vederea diversificarii serviciilor sociale furnizate;
- asigura indeplinirea masurilor de aducere la cunoştinţa atat a personalului cat şi a beneficiarilor a prevederilor regulamentului intern, regulamentului de organizare şi funcţionare, etc.;
- colaboreaza cu autoritatile publice locale şi societatea civila pentru inserţia socio-profesionala a beneficiarilor din cadrul centrului.
Structura organizatorica, numarul de posturi şi categoriile de personal
Structura personalului – Centrului de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica”din Comanesti, este formata din categoriile de personal prevazute si aprobate in statul de functii, cu respectarea legislatiei in vigoare.
Structura organizatorica a Centrului de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” din Comanesti, statul de functii, numarul de personal este cea aprobata prin Hotararea Consiliului Judeţean Bacau la propunerea Directiei Generale de Asistenta Sociala si protectia Copilului Bacau.
Centrul de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” din Comanesti, funcţioneaza cu un numar de 62 de personae, total personal, conform prevederilor Hotararii Consiliului Judeţean Bacau nr. 195/28.12.2016, din care:
- personal de specialitate de ingrijire şi asistenţa : educator – 8, pedagog de recuperare -32, personal de specialitate şi auxiliar:, asistent social -1, medic /kinetoterapeut-1, asistent medical -5, psiholog-1, terapeut ocupational -1
- personal cu funcţii administrative, gospodarire, intreţinere-reparaţii, deservire: economist -1, inspector de specialitate – 1, administrator -1, muncitor calificat intretinere – 2, muncitor calificat bucatar – 5, sofer -1
Beneficiarii serviciilor sociale
(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în cadrul Serviciului social „Centrul de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica”” din Comănești, sunt:
- persoane cu handicap psihic şi mental , încadraţi în diferite grade de handicap;
- persoane adulte cu handicap care nu au întreținători legali sau aceștia, datorită stării de sănătate/economice precare nu-și pot îndeplini obligațiile revenite;
- sunt dependenți de servicii sociale de bază și necesită servicii specializate;
(2) Condiţiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
Admiterea persoanelor cu dizabilități neuropsihice în Centrul de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica” din Comănești, se face în baza cererii formulată de persoana cu dizabilități în cauză, de reprezentantul său legal, soț/soție,copii ori părinți sau la propunerea primăriei în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința persoana cu dizabilități.
Cererea împreună cu documentele prevăzute de lege se depun și se înregistrează la primăria în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința persoana cu dizabilități sau direct la registratura Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău.
a) acte necesare :
Admiterea în cadrul Serviciului social „Centrul de Abilitare si Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati „Pietricica”” din Comănești, se efectuează pe baza unui dosar al solicitantului/solicitantei, care cuprinde următoarele acte :
- cererea persoanei adulte cu handicap interesată, a familiei reprezentanților legali (tutore, curator) / rudelor de gradul I, soț/soție. Dacă nu există posibilitatea ca solicitantul să întocmească cererea, aceasta va fi redactată de către reprezentantul primăriei de domiciliu;
- copii de pe actele de identitate C.I
- copii de pe certificatele de naștere, de căsătorie ale solicitantului; certificat de naștere/deces al soțului / soției, hotărâre de divorț (după caz) ; certificatele de naștere și căsătorie ale părinților, ale copiilor;
- acte doveditoare privind veniturile : adeverință de salariu, talon de pensie, adeverință de venit eliberată de organele financiare teritoriale, alte acte, după caz ale copiilor/părinților solicitantului ;
- documente doveditoare privind situația locativă (copia actului de proprietate a locuinței sau a actului în baza căruia persoana locuiește la adresa respectivă);
- certificat de atestare fiscală ;
- ancheta socială eliberată de primăria de domiciliu ;
- dovada eliberată de primăria de domiciliu, prin care se atestă că persoanei în cauză nu i s-au putut asigura alte servicii în comunitate, dacă are sau nu susținători legali și motivul pentru care aceștia nu o pot îngriji (în baza unei declarații a beneficiarului);
- cazier judiciar ;
- acte medicale : examen psihiatric, VDRL, examen dermatologic, coproparazitologic, test HIV, radiografie plămâni, adeverință medicală care să precizeze dacă suferă de boli infecto-contagioase ;
- copie după fișa medicală de la medicul de familie ;
- copie după certificat de persoană cu handicap ;
- recomandare de la medicul de familie/specialist, pentru centrul potrivit tipului și gradului de handicap ;
- certificat medico-legal sau un raport de expertiză psihologică în vederea stabilirii capacității de autoconducție și administrare a bunurilor proprii;
- cupon de pensie recent ;
- declarație notarială din partea solicitantului/aparținătorului că nu există încheiat contract de vânzare – cumpărare cu clauza de întreținere ;
- decizie de tutelă/curatelă instituită de Autoritatea Tutelară (dacă este cazul) ;
- decizia de punere sub interdicție judecătorească (dacă este cazul) ;
- dosar cu șină.
Accesul unei persoane în centru se realizează, luându-se în considerare următoarele criterii de prioritate :
- necesită îngrijire de specialitate, permanentă care nu poate fi asigurată la domiciliu ;
- este lipsită de susținători legali sau aceștia, datorită stării de sănătate/economice precare nu-și pot îndeplini obligațiile revenite; nu se poate gospodări singură ;
- nu are locuință și nu realizează venituri proprii sau acestea sunt insuficiente pentru asigurarea unui trai decent în comunitate.
Admiterea în centru se realizează la nivelul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău, la cererea persoanelor interesate, a reprezentanților legali ai acestora, a personalului de specialitate din cadrul instituțiilor de stat care au ca obiect de activitate asistența socială a persoanelor cu dizabilități.
În urma evaluării, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bacău, emite hotărârea privind stabilirea măsurii de internare, care se comunică persoanei în cauză, întreținătorilor acestuia și centrului.
Prezentarea în centru a beneficiarului se face în maxim 30 de zile de la emiterea hotărârii .
b)criteriile de eligibilitate ale beneficiarilor
Accesul unei persoane în centru se realizează, luându-se în considerare următoarele criterii de prioritate :
- necesită îngrijire medicală permanentă;
- nu se poate gospodări singură, fiind dependentă de serviciile sociale de bază;
- nu are întreținători legali sau aceștia nu pot să-i asigure protecția și îngrijirea în familie din cauza stării de sănătate sau situației economice precare și a sarcinilor din familie;
- nu realizează venituri proprii sau acestea sunt insuficiente pentru asigurarea unui trai decent în comunitate;
- nu are locuință.
c) modalitatea de încheiere a contractului de furnizare de servicii şi modelul acestuia
Serviciile sociale sunt furnizate pe baza Contractul de furnizare servicii.
În funcţie de condiţiile contractuale, la instituționalizarea în centru a persoanelor cu dizabilități se întocmește un angajament de plată pentru contribuția lunară de întreținere, cu persoana în cauză sau cu reprezentantul legal.
Angajamentele de plată fac parte integrantă din contract
Contractul de furnizare servicii este redactat în două sau mai multe exemplare originale, în funcţie de numărul semnatarilor contractului.
Modelul contractului de servicii sociale este prevăzut în Anexa 1.
– modalitatea de stabilire a contribuţiei beneficiarului,
Stabilirea contribuției lunare de întreținere se face conform reglementărilor legale învigoare.
(3) Condiţii de încetare a serviciilor.
Sistarea serviciilor se face conform nevoilor individuale ale beneficiarului, cu respectarea contractului de servicii și a standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor adulte cu handicap.
Sistarea acordării serviciilor către beneficiar pe o anumită perioadă de timp se poate realiza în următoarele situații:
- la cererea motivată a beneficiarului în scopul ieșirii din centru pe o perioadă determinată (se solicită acordul scris al persoanei care îi va asigura găzduirea și îngrijirea necesară pe perioada respectivă);
- în caz de transfer într-un alt centru/instituție, în scopul efectuării unor terapii sau programe de recuperare/reabilitare funcțională sau de integrare/reintegrare socială pe perioadă determinată, în măsura în care aceste servicii nu sunt furnizate în proximitatea centrului (se solicită acordul scris al centrului/instituției către care se efectuează transferul beneficiarului);
- în cazuri de forță majoră (cataclisme naturale, incendii, apariția unui focar de infecție etc.) – împreună cu beneficiarul, reprezentantul legal/convențional, serviciul public de asistență socială, furnizorul de servicii se stabilește modul de soluționare a situației fiecărui beneficiar (transfer în alt centru, revenire în familie etc.).
Încetarea/sistarea serviciilor pe o perioadă nedeterminată se realizează în următoarele
- la cererea beneficiarului care are prezervată capacitatea de discernământ, sub semnătură, cu specificația locului de domiciliu/rezidență.În această situație, asistentul social notifică în scris (în termen de maxim 5 zile de la ieșirea beneficiarului din centru) serviciul public de asistență socială de la nivelul primăriei localității pe a cărei rază teritorială va locui persoana respectivă cu privire la prezența beneficiarului în localitate, pentru a facilita verificarea condițiilor de găzduire și îngrijire oferite.
- după caz, la cererea reprezentalui legal al beneficiarului lipsit de discernământ și
angajamentul scris al acestuia cu privire la respectarea obligației de a asigura găzduirea, îngrijirea și întreținerea beneficiarului.În această situație, asistentul social notifică, telefonic și în scris (în termen de maxim 48 de ore de la ieșirea beneficiarului), serviciul public de asistență socială de la nivelul primăriei localității pe a cărei rază teritorială va locui beneficiarul despre prezența acestuia în localitate, pentru a facilita verificarea condițiilor de găzduire și îngrijire oferite. - transfer în alt centru de tip rezidențial/altă instituție, la cererea scrisă a beneficiarului sau, după caz, a reprezentantului său legal sau la propunerea unității (din raţiuni de ordin medical; dacă cerinţele de reabilitare ale beneficiarului depăşesc posibilităţile de servicii ale centrului) după obținerea acordului scris al centrului/instituției în care se va transfera acesta.
- în situația în care centrul se închide – cu minim 30 de zile, anterior datei când se
estimează încetarea serviciilor, împreună cu beneficiarul, reprezentantul legal/convențional, furnizorul de servicii se stabilește modul de soluționare a situației fiecărui beneficiar (transfer în alt centru, revenire în familie etc.). - în caz de deces
- în cazul în care beneficiarul nu mai respectă clauzele contractuale, inclusiv din motive imputabile acestuia