Complexul de servicii sociale pentru persoane adulte cu dizabilități Răcăciuni
Date de contact
Program de lucru
Pentru personalul care desfasoara activitate 8 ore / zi
Bucatar
Pentru personalul care desfășoară activitatea în schimburi
Muncitori calificati (fochisti) – doar in perioada rece (octombrie – aprilie)
Portar
Complexul de servicii sociale pentru persoane adulte cu dizabilități Răcăciuni este o instituție fără personalitate juridică, în subordinea D.G.A.S.P.C. Bacău și a Consiliului Județean Bacău, de tip rezidențial specializată în protecția adultului cu handicap, în cadrul căreia se desfasoară activități de găzduire temporară, îngrijire, asistență medicală, recuperare și reabilitare, reinserție socială și profesională printr-o abordare individualizată ce răspunde nevoilor specifice și individuale ale beneficiarilor.
Instituția este situată în comuna Răcăciuni, în zona satului Gâșteni la aproximativ 30 km de orașul resedință de judet – Bacău. Aceasta se află într-un cadru natural deosebit, fiind în sistem pavilional (pavilionul A central, cel mai vechi, construit în anul 1906, inclus în patrimoniul national, având elemente de arhitectura neoclasica românească ), într-un parc natural din tei de aproximativ 4 ha. Aceste repere vor fi retrocedate proprietarilor.
Comuna Răcăciuni este poziționată la drumul european E 85, având stație CFR ce permite o deplasare rapidă către alte localități și în special către orașul Bacău, dar și alte mijloace de transport în comun din oră în oră către Bacău sau către alte localități din apropiere, centrul fiind amplasat în cadrul comunității, permițând accesul utilizatorilor la toate serviciile acesteia (telefon, cutie poștală, vizite, internet). Se mai realizează deplasări cu autovehiculele instituției.
CARPAD/CAbR Răcăciuni este înființat în anul 1963 sub titulatura de Cămin Spital de Psihiatrie Gâșteni, ceea ce conferă o experiență de 59 ani în activitatea de asistență socială. În anul 2001 aceasta și-a schimbat titulatura transformându-se în Centrul de Recuperare și Reabilitatre Neuropsihiatrică Răcăciuni, iar în septembrie 2022 a devenit Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități Răcăciuni, conform Hot. C. J. nr.189/19.09.2022, în urma procesului de restructurare.
Conform avizului nr. 6722/ ANPD/ DGDPD/ 23.07.2019 privind Planul de restructurare a Centrului de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Răcăciuni, acesta a fost restructurat astfel : 48 beneficiari :LMP Răcăciuni /CZ Răcăciuni și LMP Tamași/CZ Tamași conform proiectelor ,,Șanse egale pentru viața în comunitate,, și ,,Suport pentru viață independentă în comunitate a persoanelor cu dizabilități,, ; un număr de beneficiari au fost direcționați către CIA Filipești și CIAPV Răchitoasa, iar benficiarii/aparținătorii care și-au exprimat dorința și au îndeplinit condițiile necesare, au fost reintegrați socio-familial ; CIA Răcăciuni care nu a mai fost înființat și CAbr Răcăciuni. În prezent lucrăm după Legea 448/2006 completată și reactualizată, Ordinul 82/ 16.01.2019 privind Standardele minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și Ordinul nr.1218/2019 privind Managementul de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități ; Proceduri operaționale SMCPA și alte proceduri interne/manual de proceduri, legislație SSM, PSI și ISU.
În ultimii ani, în cadrul procesului de restructurare, în centru au avut loc lucrări de modernizare, reabilitare, reamenajare, dotare, pentru respectarea Standardelor pentru centre rezidențiale, precum și îmbunătățirea sectorului agricol.
În prezent Complexul asigură servicii de protectie speciala pentru 75 de beneficiari, dintre care 25 beneficiari vor fi transferați la CIA Henri Coandă Bacău, în cadrul finalizării procesului de restructurare și atingerii capacității de 50 beneficiari. Spațiul de găzduire și terapie s-a redus la: corp B, corp C/ mansardă; corp E.
Corpurile de clădire A și D și anexe curte și gospodărie sunt în conservare pentru retrocedare proprietari.
Solicitantii sunt admisi in CARPAD/CAbR Racaciuni (in limita locurilor disponibile și a situației create de procesul de restructurare), numai daca acesta le poate satisface nevoile specifice handicapului.
Hotararea de admitere se face in urma unei cereri de internare adresata Directorului General al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Bacau.
Criteriile de eligibilitate a beneficiarilor in CARPAD/CAbR Racaciuni sunt: sa fie cetatean roman, sa aiba peste 18 ani, sa detina toate actele la dosar, specificul centrului sa corespunda nevoilor individuale ale beneficiarilor, sa participe activ in procesul de recuperare si reabilitare consemnat in Planul Personalizat de Servicii.
La admiterea in CARPAD/CAbR Racaciuni beneficiarul/ reprezentantul legal va semna un acord scris, Contract pentru acordarea de servicii sociale, care produce efect juridic intre beneficiar si furnizorul de servicii sociale specializate, prin care se stipuleaza conditiile in care se desfasoara activitatile de asistenta sociala (drepturile si obligatiile fiecarei parti).
CARPAD/CAbR Racaciuni incurajeaza beneficiarii sa-si exprime opiniile si preferintele in proiectarea si derularea activitatilor, de timp liber, socializare si utilizarea serviciilor comunitatii.
Număr personal: 56
▪ 2 personal de conducere: 1 șef centru;
1 coordonator personal de specialitate/desemnat din asistent social SMCA Bacău;
Specialişti:
▪ 1 asistent social
▪ 1 kinetoterapeut
▪ 1 terapeut ocupațional
▪ 2 instructori ergoterapie
▪ 1 artterapeut
▪ 5 asistenți medicali
▪ 1 psiholog
▪ 19 pedagogi de recuperare
▪ 1 manager de caz desemnat de SMCPA
Personal de îngrijire:
▪ 7 infirmieri
▪ 1 îngrijitor
Compartiment administrativ:
▪ 1 referent de specialitate,
▪ 1 magaziner,
▪ 4 muncitori calificaţi
▪ 3 spălătorese,
▪ 4 paznici/portari.
Servicii oferite :
- Servicii de gazduire
Cazarea in CAbR Racaciuni este asigurata intr-un pavilion, avand dormitoare organizate in module dispuse astfel: pavilionul B ocupat de modulele I, I si III cu 26 de dormitoare și 3 camere de zi, pavilionul C – parter: spațiu administrativ, birouri, cabinet, camera de vizită, arhivă, spații depozitare, și alte spații a căror destinație va fi modificată/ateliere, spălătorie; mansardă: spații de terapie.
Accesul in dormitoare este nerestrictionat de ora, dar este permanent atent si discret supravegheat de personalul de ingrijire, programul de odihna fiind de comun acord stabilit de beneficiari intre orele 22, 00-7, 00 astfel incat asigura numarul de ore necesare odihnei, in functie de nevoile fiecarui beneficiar.
Repartizarea pe dormitoare se face odata cu admiterea in centru, pe baza nevoilor individuale, informatii privind camera ce urmeaza a fi ocupata fiind cuprinse in conditiile stipulate in Contractul de servicii al fiecarui beneficiar.
Situatia ocuparii dormitoarelor, modificarile in structura ocupantilor unei camere sunt monitorizate atat de personalul de ingrijire, cat si de cel socio-medical, fiecare dormitor avand o diagrama ce cuprinde nominal toti beneficiarii cazati.
Dormitoarele ofera siguranta beneficiarilor, fiecare dispunand de un spatiu personal pentru pastrarea diverselor bunuri si valori.
Beneficiarii cu dificultati de mobilitate motorie sau dizabilitati senzoriale au posibilitatea deplasarii cu mijloace ajutatoare, beneficiind de spatii necesare autonomiei de miscare si diverse adaptari ale spatiului de locuit, dar si acordarea in ingrijiri necesare din partea personalului de asistenta.
Fiecare dormitor dispune de mobilier adecvat si adaptat, fiind dotat cu paturi si saltele, mese, scaune, noptiere, dulapuri, cuiere. Sunt incurajate dorintele de personalizare a dormitoarelor, beneficiarii fiind sprijiniti in crearea unei atmosfere intime prin pastrarea de obiecte personale (fotografii de familie, obiecte decorative), daca nu exista restrictii medicale in acest sens, precizate in Planul Personalizat de Servicii.
Fiecare dormitor este prevazut cu usi, ferestre pentru asigurarea iluminarii naturale, instalatii electrice asigurate si adaptate. Dormitoarele au pardoseala aderenta, calduroasa si usor de igienizat (gresie, faianta) sau mocheta.
- Servicii de asigurare a hranei
Prepararea hranei se realizeaza in bucataria centrului, blocul alimentar dispunand si de spatii pentru pastrarea alimentelor, iar servirea mesei se realizeaza in sala de mese. In apropierea spatiilor de servire si pregatire a mesei exista grupuri igienico-sanitare.
Bucataria functioneaza intre orele 7,00 – 21,00 inclusiv sambata si duminica. Accesul in sala de mese este permis la servirea celor trei mese principale, adica intre orele 7,00 – 9,00; 13,00-15,00; 18, 00-20,00 dupa o planificare modulara.
Centrul asigura beneficiarilor meniuri variate de la o zi la alta, corespunzatoare calitativ si cantitativ, tinand cont de preferintele beneficiarilor si in conformitate cu normele legale (aport caloric, diversitate, prelucrare, prezentare). Atunci cand e cazul, se asigura beneficiarilor hrana dietetica conform prescriptiilor medicale.
Atunci cand este necesar, beneficiarilor li se asigura asistenta pentru hranire din partea personalului intr-o maniera discreta, toleranta, incurajandu-se, totodata formarea abilitatilor de hranire independenta. Servirea mesei in dormitoare este permisa numai pentru persoanele a caror conditie de sanatate nu permite deplasarea acestora in sala de mese.
In vederea formarii/dezvoltarii abilitatilor de autoservire si autogospodarire beneficiarii sunt incurajati sa participle la pregatirea hranei, la servirea si la spalarea veselei sub indrumarea si controlul personalului angajat.
Verificarea starii de igiena a spatiilor de preparare si servirea mesei, a starii de sanatate a personalului de la bucatarie, a respectarii calitatii si numarului de calorii se realizeaza de asistentul de igiena, activitate supervizata, de administrator, economist si de seful de centru.
Se asigura informarea beneficiarilor privind meniul zilnic; in sala de mese exista un panou de afisare a acestuia.
Blocul alimentar al centrului, in afara salii de mese, are spatii speciale pentru depozitarea si pastrarea alimentelor, bucatarie, camara, beci, camera frigorifica.
Magazia de alimente functioneaza zilnic intre orele 7,00 -16,00 inclusiv sambata si duminica, alimentele se scot pe baza listei de meniu, evidenta si dinamica lor este controlata prin Fise de magazie, supervizate de serviciul de contabilitate.
- Servicii de recuperare si reabilitare
CARPAD/CAbR Racaciuni efectueaza o evaluare initiala a fiecarui beneficiar, care include autonomie personala si starea fizica, greutate si regim alimentar, vaz, auz, comunicare, locomotie, mobilitate generala, istoricul recaderilor, continenta, medicatie curenta, sanatate mentala si cognitie, preocupari, hobby-uri, nevoi de educatie, culturale, religioase, siguranta personala, riscuri, relatia cu familia si alte contacte sociale, dependenta de droguri, alcool.
In baza acestor evaluari si in concordanta cu programul individual de reabilitare, readaptare si reintegrare socio-profesionala, emis de comisiile de evaluare a persoanelor cu handicap pentru adulti pentru fiecare beneficiar se intocmeste un Plan Personalizat de Servicii.
Acesta este stabilit de o echipa multidisciplinara, cu participarea beneficiarului cuprinzand obiective pe termen scurt, mediu si lung, precum si activitatile de recuperare de care va beneficia fiecare rezident in parte.
- Activitatile de recuperare neuromotorie, kinetoterapie;
- Tehnici psihologice, psihoterapie, consiliere psihologica atat pentru beneficiari, cat si pentru familile acestora;
- Procedee de recuperare sociala care vor contine activitati de formare a autonomiei sociale cu urmatoarele arii de continut: adaptarea la mediul social, educatie formala si non formala, norme de comportare civilizata, relatii de adaptare, integrare in micro/macrogrupurile sociale, consiliere sociala, activitati de socializare;
- Terapii ocupationale si ergoterapie: sala de alfabetizare si biblioteca, croitorie, tamplarie, mecanic, zootehnie, pictura, origami, impletituri rachita, atelier de preparare a hranei, patiserie si cofetarie – programul de functionare fiind 7,30 -16,00.
- Terapii complementare (ludoterapie, terapie prin arta, terapii combinate prin muzica, dans, miscare, activitati in camera senzoriala, terapii prin invatare, activitati artistice, confectionarea de obiecte de artizanat, de ornamentare a spatiilor centrului, etc.
- Activitati de formare si dezvoltare a abilitatilor de autonomie personala, autoservire, ingrijire personala si autogospodarire
4. Servicii de asistenta medicala
CARPAD/CAbRRacaciuni ofera servicii de supraveghere si mentinere a sanatatii, beneficiarii primind servicii de prevenire, terapie si recuperare medicala pe baza evaluarilor / reevaluarilor, nevoilor individuale.
Principalele servicii medicale oferite beneficiarilor constau in:
- indrumare, sprijin, consiliere pe probleme de sanatate;
- ingrijire si igiena personala;
- evaluare medicala permanenta si la nevoie;
- tratament a afectiunilor psihice si a imbolnavirilor intercurente;
- nutritia si dieta prin evaluarea nevoilor alimentare si adaptarea lor la indicatiile medicului;
- recuperare medicala;
- educatie pentru sanatate (preventia consumului de droguri, alcool, tutun, etc), educatie sexuala si contraceptiva;
- monitorizarea preventiva si terapeutica a starii de sanatate psihica a beneficiarilor;
- asigurarea accesului la serviciile medicului de familie, medicilor specialisti si la asistenta tehnica (oftalmolog, stomatolog, ortoped, etc );
- asigurarea profilaxiei imbolnavirilor prin vaccinari/ revaccinari;
- izolarea cazurilor contagioase;
- asigurarea anuntarii serviciului de ambulanta si transportul la unitati medicale specializate in caz de urgenta;
- asigurarea unei medicatii adecvate pe baza prescriptiilor medicale ale medicului specialist, medicului curant si medicului de familie, respectand normele in vigoare privind eliberarea retetelor, inregistrarea, depozitarea, distribuirea si administrarea medicamentelor.
In centru exista un punct farmaceutic, deservit de asistenti medicali cu responsabilități în acest sens.
Fiecare beneficiar are urmatoarele documente pentru inregistrarea informatiilor referitoare la serviciile medicale: fisa de monitorizare a starii de sanatat, fisa medicatiei, alte instrumente specific de lucru;
Beneficiarii pot accesa serviciile medicale permanent, inca de la primirea in centru, fiind informati asupra drepturilor si modalitatilor de acordare a asistentei medicale, atât ei cât și aparținătorii/reprezentanții legali, luând act de administrarea medicației prin consimțământul specific.
Personalul medical efectueaza zilnic monitorizarea stării de sănătate și periodic/când situația o impune, evaluarea medicala.
Beneficiarii pot semnala singuri orice manifestare patologica pe care o resimt, accesul la cabinetul medical nefiind restrictionat. Personalul de ingrijire și asistență medicală colaboreaza permanent cu personalul social, informand asupra oricaror modificari a starii de sanatate fizico-psihica a beneficiarilor.
- Servicii de consiliere psihologica, consiliere sociala, asistență și suport pentru luarea unei decizii, reintegrare familiala si reintegrare comunitara. Toate activitățile de asistență socială care se desfășoară în interesul beneficiarilor, sunt coordonate prin metode specifice ale managementului de caz de către managerul de caz, specialist desemnat de SMCPA, membru al echipei pluridisciplinare.
CARPAD /CAbR Racaciuni acorda consiliere/asistență și suport pentru luarea unei deciziiatât beneficiarilor, cat si familiilor acestora, respectand urmatoarele principii:
- independenta
- informarea comprehensive
- impartialitatea
- confidentialitate
- libertatea deciziei
- continuitatea
- directionarea pozitiva
- deschiderea spre dezvoltarea personala
Pentru beneficiarii cu potential de reintegrare se ofera sprijin pentru angajare, orientare si integrare in munca sau desfasurarea de activitati vocationale.
Centrul incurajeaza si sprijina beneficiarii sa mentina relatia cu familia, reprezentantul legal, prieteni prin: telefon, corespondenta, vizite, iesiri in comunitate; informeaza si consulta familiile beneficiarilor in legatura cu tot ceea ce presupune procesul de furnizare a serviciilor catre beneficiari (drepturi, activitati, metode si procedee aplicate, rezultate obtinute).
Pentru cresterea sanselor de integrare comunitara CAbR Racaciuni aplica o politica de deschidere si implicare a comunitatii in viata beneficiarilor, sprijina beneficiarii sa cunoasca si sa utilizeze serviciile comunitatii si sa cunoasa valorile promovate in comunitate.
Centrul informeaza beneficiarii asupra oportunitatilor recreative promovate in institutie asigurand tuturor beneficiarilor conditii pentru desfasurarea unor activitati de socializare si petrecere a timpului liber.
Beneficiarii CAbR Racaciuni sunt consultati in ceea ce priveste serviciile furnizate, calitatea acestora si incurajati sa-si exprime propria viziune asupra Programului de restructurare/inchidere al centrului si transformarea acestuia in mai multe servicii alternative de protectie si asistenta sociala.
Elaborarea Planului Personalizat de Servicii se efectueaza impreuna cu beneficiarul/reprezentantul legal ( în funcție de capacitate de comprehensiune), fiecare primind o copie sub semnatura.
Fiecare beneficiar in functie de nivelul de intelegere este consultat cu privire la serviciile furnizate si la deciziile care il privesc direct.
Opiniile exprimate de beneficiari sunt consemnate in Contractele pentru acordarea de servicii sociale si urmaresc valorizarea maximala a potentialului personal printr-o tratare individualizata si personalizata.
Lunar CAbR Racaciuni analizeaza cu managerul de caz stadiul realizarii serviciilor cuprinse în Planul Personalizat de Servicii.
Gradul de satisfacere al beneficiarilor fata de serviciile acordate este verificat prin convorbiri directe, chestionare de opinie, scale de evaluare si fise sintetice de apreciere.
C.AbR Racaciuni dispune de o camera de zi pe fiecare modul pentru relaxare, vizionare TV, auditii muzicale.
C.AbR. Racaciuni dispune de club/camera multifuncțională, camera senzoriala, ateliere ergoterapie/terapie ocupationala( răchită, sala de alfabetizare, origami, pictură), biblioteca, terenuri de sport, studio, formație artistică : (fanfara, trupa de teatru, formatie vocal instrumentala), jocuri de sah, remy, table.
Postările pe paginile de socializate ale direcției, cu respectarea legislației în vigoare, constituie un alt mijloc de promovare a unei imagini pozitive a beneficiarilor CARPAD /CAbR Racaciuni in comunitate si favorizarea incluziunii sociale a acestora.
CARPAD /CAbR Racaciuni promoveaza o politica de deschidere permanenta catre comunitate pe baza principiilor de coeziune si incluziune sociala.