Complexul de servicii pentru intervenție specializată în domeniul protecției familiei și a drepturilor copilului Bacău
Date de contact
Program de lucru
Compartimentul de Prevenire și Combatere a Violenței Domestice
Compartimentul de Consiliere și Sprijin pentru Părinți și Copii
Compartimentul de Asistență a Victimelor Adulte ale Traficului de Persoane
Compartiment contabilitate, gestionare, întreținere-reparații, deservire generală
Compartimentul de Asistență Medico-socială
Modulul Artemis și Modulul Maternal – program de lucru permanent
Complexul de Servicii pentru Intervenţie Specializata in Domeniul Protecţiei Familiei şi a Drepturilor Copilului Bacau se organizeaza şi funcţioneaza ca o componenta funcţionala in structura Direcţiei Generale de Asistenţa Sociala şi Protecţia Copilului Bacau, aflata in subordinea Consiliului Judeţean Bacau, in baza Hotararii CJ Bacau nr. 116 /2013.
Structura
Complexul de Servicii pentru Intervenţie Specializata in Domeniul Protecţiei Familiei şi a Drepturilor Copilului Bacau se organizeaza in urmatoarele structuri funcţionale:
- Compartimentul de prevenire şi combatere a violenţei domestice;
- Compartimentul de asistenţa pentru victimele adulte ale traficului de persoane;
- Biroul de consiliere şi sprijin pentru parinţi şi copii;
- Centrul de intervenţie specializata in domeniul protecţiei familiei.
Componenta
- Prevenire şi Combatere a Violenţei Domestice
- Asistenţa pentru Victimele Adulte ale Traficului de Persoane
- Consiliere și Sprijin pentru Părinți și Copii
- Intervenţie specializata in domeniul protecţiei familiei
Compartimentul de Prevenire şi Combatere a Violenţei Domestice
Descrierea
Compartimentul de Prevenire şi Combatere a Violenţei Domestice cu sediul in Bacau, str. Vulturului, nr. 5, jud. Bacau, telefon: 0372703392, e-mail: [email protected] şi urmareşte sprijinirea şi consilierea victimelor violenţei in familie, precum şi prevenirea oricarui tip de abuz sau agresiune. Funcţionarea acestui compartiment garanteaza creşterea calitaţii vieţii victimelor violenţei domestice şi a persoanelor aflate in dificultate prin medierea conflictelor intrafamiliale, evaluarea şi suportul psihologic, consilierea juridica şi sociala a acestora.
Rol
Compartimentul de prevenire şi combatere a violenţei domestice acorda sprijin şi consiliere victimelor violenţei intrafamiliale, pentru a face faţa dificultaţilor cu care acestea se confrunta, pentru dezvoltarea competenţelor psihosociale şi pentru soluţionarea sau ameliorarea situaţiilor de criza, precum şi creşterea calitaţii vieţii victimelor prin medierea conflictelor in familie şi totodata diminuarea situaţiilor care pot pune in pericol integritatea fizica şi psihica a acestora.
Principii
Principiile care stau la baza compartimentului de prevenire şi combatere a violenţei domestice sunt:
- principiul accesibilitaţii;
- principiul abordarii nediscriminatorii şi egalitatea şanselor,
- principiul abordarii individualizate şi respectarea demnitaţii beneficiarului;
- principiul participativ şi respectarea opiniei persoanei asistate;
- respectarea demnitaţii, autodeterminarii, autonomiei beneficiarului;
- interdisciplinaritate şi multidisciplinaritate – asistenţa in cadrul serviciului se realizeaza de catre o echipa profesionista, care are sarcini şi responsabilitaţi partajate. Cazurile se soluţioneaza prin procedura referirii, in baza unei abordari multidisciplinare, cu implicarea, in caz de necesitate, a specialiştilor din afara serviciului;
- principiul confidenţialitaţii şi respectarii eticii profesionale;
- deschidere catre comunitate – acesta se refera la relaţia cu publicul prin intermediul campaniilor de sensibilizare, in scopul crearii şi influenţarii discursului public, comunicarii şi percepţiei violenţei in familie şi existenţei centrelor specializate.
Beneficiari
Compartimentul de prevenire şi combatere a violenţei domestice se adreseaza urmatoarelor categorii de beneficiari:
- victime ale violenţei domestice – femei, barbaţi, copii, persoane varstnice, persoane cu dizabilitaţi;
- cuplurile mama – copil, victime ale violenţei in familie;
- agresori.
Atribuţii
Atribuţii specifice desfaşurarii activitaţii:
- inregistrarea, medierea şi soluţionarea reclamaţiilor formulate de beneficiari, familiile acestora sau reprezentanţii legali;
- identificarea şi prevenirea riscurilor privind mediul beneficiarilor şi al personalului;
- diversificarea serviciilor sociale şi asigurarea continuitaţii acestora;
- implicarea beneficiarului in procesul de elaborare a strategiilor de dezvoltare organizaţionala şi a programelor sociale;
- parteneriate;
- evaluarea resurselor (umane, materiale, financiare);
- evaluarea performanţei organizaţionale;
- raportarea rezultatelor obţinute;
- imbunataţirea calitaţii serviciilor;
- promovare a masurilor necesare prevenirii şi combaterii violenţei;
- promovare a drepturilor persoanelor victimizate prin orice fel de violenţa;
- schimbarea mentalitaţii asupra violenţei, facilitarea comunicarii intre profesionişti care vin in contact cu victimele violenţei domestice;
- promovarea egalitaţii de şanse intre femei şi barbaţi.
Tipologia serviciilor furnizate
Tipurile de servicii oferite in cadrul compartimentului au ca obiect de activitate acordarea de servicii sociale specializate, ce vizeaza abordarea individualizata şi de grup a beneficiarilor, pornind de la evaluarea nevoilor identificate:
- consiliere sociala / psihologica / juridica;
- consiliere in vederea integrarii socio-profesionale a persoanelor aflate in dificultate;
- consiliere maritala şi terapie de familie / cuplu;
- suport in situaţii de criza intrafamiliala;
- mediere intrafamiliala;
- sprijin şi educaţie parentala;
- reintegrare familiala şi comunitara;
- reabilitare.
Link-uri utile privind prevenirea si combaterea violentei domestice:
- Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati
- Legea 217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei in familie, republicata 2014. Lege nr. 217/2003 republicata 2014
- Hotararea nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea si interventia in echipa multidisciplinara si in retea in situatiile de violenta asupra copilului si de violenta in familie si a Metodologiei de interventie multidisciplinar
- La cine sa apelezi in caz de violenta in familie – VIF
Compartimentul de Asistenţa pentru Victimele Adulte ale Traficului de Persoane
Descrierea
Compartimentul de Asistenţa pentru Victimele Adulte ale Traficului de Persoane are atribuţii in asistarea victimelor traficului de persoane adulte, respectiv acordarea serviciilor specializate şi modalitaţi de protecţie a persoanei adulte-victima a traficului, precum şi identificarea de catre specialiştii implicaţi in acest demers a celor mai eficiente, viabile alternative in plan social, medical, educaţional pentru beneficiari.
Rol
Compartimentul de asistenţa pentru victimele adulte ale traficului de persoane este structura de specialitate aflata in subordinea Complexului cu atribuţii de asistare a victimelor traficului de persoane adulte, respectiv acordarea serviciilor specializate şi modul de protecţie a persoanei adulte victima a traficului, precum şi identificarea de catre specialiştii implicaţi in acest demers a celor mai eficiente, viabile alternative in plan social, medical, educaţional pentru beneficiari.judeţului Bacau.
Principii
Principiile care stau la baza activitaţii compartimentului sunt:
- respectarea drepturilor şi libertaţilor fundamentale ale omului;
- principiul legalitaţii şi prevenirii;
- principiul cooperararii şi a parteneriatului public privat;
- principiul responsabilitaţii şi confidenţialitaţii;
- principiul adaptabilitaţii;
- principiul abordarii individualizate şi respectarea demnitaţii beneficiarului.
Beneficiari
Compartimentul se adreseaza urmatoarei categorii de beneficiari:
- victime ale traficului de persoane adulte (femei, barbaţi, batrani).
Atribuţii
Principalele atribuţii vizeaza:
- consilierea in vederea integrarii socioprofesionala a victimelor;
- transmiterea de date catre instituţiile abilitate sa acorde acest sprijin;
- protecţia şi asistarea specializata a victimelor traficului de persoane adulte;
- elaboreaza rapoarte periodice de evaluare;
- elaboreaza profile psihologice la cererea MAI;
- organizarea de work-shop-uri avand ca tema principala traficului de persoane adulte;
- elaborarea şi implementarea unor studii şi campanii de informare/sensibilizare in scopul creşterii gradului de conştientizare a populaţiei in vederea prevenirii şi semnalarii/sesizarii cazurilor de trafic de persoane;
- reintegrarea şcolara şi profesionala a victimelor traficului de persoane;
- participa la stabilirea criteriilor de apreciere a dimensiunilor şi caracteristicilor fenomenului traficului de persoane adulte la nivel judeţean.
Tipologia serviciilor furnizate
Serviciile sociale oferite victimelor traficului de persoane adulte pot include activitaţi de identificare ale nevoii sociale individuale, familiale şi de grup, activitaţi de informare despre drepturi şi obligaţii, masuri şi acţiuni de conştientizare şi sensibilizare sociala, masuri de consiliere, care au drept scop prevenirea sau limitarea unor situaţii de dificultate ori vulnerabilitate, care pot duce la marginalizare sau excluziune:
- suport şi asistenţa pentru victima şi familia sa;
- recuperare şi reabilitare;
- mediere sociala,
- consiliere in cadrul instituţionalizat;
- sprijin şi orientare pentru integrarea, readaptarea şi reeducarea profesionala.
Biroul De Consiliere şi Sprijin pentru Parinţi şi Copii
Descrierea
Biroul de consiliere şi sprijin pentru parinţi şi copii a fost infiintat prin reorganizarea determinata de aplicarea prevederilor Hotararii Consiliului Judeţean Bacau nr. 116/28.06.2013. In urma acestei hotarari, Biroul de consiliere reprezinta una din structurile funcţionale ale Complexului de servicii pentru intervenţie specializata in domeniul protecţiei familiei şi a drepturilor copilului, şi acorda servicii de informare, consiliere, sprijin şi educaţie parentala, in funcţie de nevoile beneficiarilor in scopul prevenirii separarii copiilor de familia naturala/extinsa şi de mediul in care au crescut.
Date de contact
Biroul de consiliere are sediul in Bacau, str. Vulturului, nr. 5, jud. Bacau, telefon: 0372703394, fax: 0372898827, e-mail: [email protected]
Centrul de intervenţie specializata in domeniul protecţiei familiei
Rolul şi misiunea
Conform art.16 – (1) din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Complexului De Servicii Pentru Intervenţie Specializata In Domeniul Protecţiei Familiei Şi A Drepturilor Copilului, Biroul de consiliere şi sprijin pentru parinţi şi copii are rolul de a asigura menţinerea, refacerea şi dezvoltarea capacitaţilor copilului şi ale parinţilor sai, pentru depaşirea situaţiilor care ar putea determina separarea copilului de familia sa, şi se centreaza pe activitaţi de sprijin, consiliere, educare pentru parinţi sau reprezentanţii legali, precum şi pentru alte persoane care au in ingrijire copii.
Serviciile oferite de biroul de consiliere sunt complementare demersurilor şi eforturilor propriei familii, aşa cum decurg din obligaţiile şi responsabilitaţile parinteşti, precum şi serviciilor oferite de unitaţile de invaţamant şi de alţi furnizori de servicii, corespunzator nevoilor individuale ale copilului in contextul sau socio-familial.
Cazuistica
Printre cele mai multe sesizari care ajung sa fie direcţionate de catre directorul general al DGASPC Bacau spre competenta soluţionare specialiştilor Biroului de consiliere sunt cazurile de: neglijare, abuz fizic, abuz emoţional, abuz sexual, neinţelegeri intre membrii familiei şi violenţa domestica, situaţia financiara/materiala precara (fam. sarace, fara locuinţa etc.), copii cu un parinte sau ambii arestaţi, adolescenţi cu tulburari de comportament( furt, abandon şcolar, minore insarcinate, fugiţi de acasa etc.), alte situaţii (orientari catre AJOFM, informaţii cu privire la alocaţii etc.)
Semnalarea abuzului
Semnalarea unui caz de abuz sau neglijare asupra copilului se poate face de catre orice persoana care intra in contact cu copilul şi are cunoştinţa de comiterea unui abuz:
- personal medical care lucreaza cu copiii;
- profesionişti din domeniu sanatatţi mentale: psihologi, psihiatri, psihoterapeuţi, consilieri, psihopedagogi;
- educatori, profesori;
- poliţişti;
- preoţi;
- copiii in cauza;
- ONG – uri;
- alte persoane din comunitate: vecini, rude, etc.
Sesizarea se face catre DGASPC, Direcţia de Asistenţa Sociala a Municipiului, Poliţie sau ONG – uri care au activitate in domeniul protecţtiei copilului.
Obiective
Obiectivele pe care le urmaresc specialiştii Biroului de consiliere sunt:
- Creşterea numarului de parinţi care conştientizeaza nevoile copilului de a se dezvolta intr-un mediu familial stabil din punct de vedere emoţional;
- Creşterea numarului de parinţi care conştientizeaza factorii ce pun in pericol sanatatea, securitatea, dezvoltarea morala, educaţia şi integrarea sociala a copilului;
- Imbunataţirea abilitaţilor parintilor in ceea ce priveşte ingrijirea şi dezvoltarea copiilor;
- Reducerea numarului de copii care ajung in instituţii datorita unor dificultaţi temporare prin care trec parinţii acestora;
- Creşterea gradului de implicare a profesioniştilor din serviciile comunitare in depistarea precoce a riscurilor care determina separarea copilului de familia sa.
Principii
Principiile care stau la baza activitaţii Biroului de consiliere şi sprijin pentru parinţi şi copii sunt:
- respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului;
- familia ca mediu prioritar de ingrijire şi educare a copilului;
- responsabilizarea parinţilor cu privire la exercitarea drepturilor şi indeplinirea obligaţiilor parinteşti;
- respectarea identitaţii culturale, etnice, religioase şi lingvistice a clienţilor;
- celeritate in luarea oricarei decizii cu privire la copil;
- parteneriat cu copilul, familia, structuri şi grupuri locale;
- asistarea copiilor şi parinţilor in realizarea şi exercitarea drepturilor lor, fara a interveni in cazurile care sunt de competenţa instanţei de judecata (parinţi in divorţ, proces de incredinţare/reincredinţare copil, stabilire drept de vizitare a copilulului de catre unul dintre parinţi);
- principiul centrarii pe persoana,
- transparenţa şi responsabilitate publica in acordarea serviciilor sociale.
- respectarea demnitaţii copilului;
- ascultarea opiniei copilului şi luarea in considerare a acesteia, tinandu-se cont de varsta şi de gradul de maturitate;
- asigurarea unei ingrijiri individualizate şi personalizate a copilului;
- asigurarea protecţiei impotriva abuzului şi neglijarii copilului;
- asigurarea unei intervenţii profesioniste prin echipe pluridisciplinare;
- asigurarea confidentialitaţii şi a eticii profesionale;
- egalitatea şanselor şi nediscriminarea;
- deschidere catre comunitate.
Beneficiari
Biroul se adreseaza familiilor cu copii cu varste cuprinse intre 0 – 18 ani, cu domiciliul in oraşul Bacau şi comunele judeţului, care fac parte din una sau mai multe din urmatoarele categorii:
- copii care provin din familii cu probleme socio-economice (şomeri, locuinţa improprie/fara locuinţa, nivel de trai scazut etc.);
- copii care provin din familii cu mulţi copii şi venituri insuficiente;
- copii care provin din familii monoparentale;
- familii aflate in divorţ şi cu probleme legate de incredinţare copii sau stabilire drept de vizita;
- copil abuzat (fizic, psihic, emoţional si sexual);
- copil neglijat;
- copii cu tulburari de comportament;
- copii cu parinţii plecaţi in strainatate;
- copii reintegrati in familia naturala, pentru care motivul intrarii in sistemul de protecţie a fost incadrarea in situaţiile enumerate anterior şi pentru care se apreciaza ca acest serviciu va contribui la consolidarea legaturii copil-familie, prevenindu-se totodata reinstitutionalizarea copilului;
- orice alte situaţii de criza.
Atribuţii
Atribuţiile Biroului sunt:
- asigura parinţilor consiliere şi sprijin pentru a face faţa dificultaţilor psihosociale care afecteaza relaţiile familiale, pentru dezvoltarea competenţelor parentale, pentru prevenirea separarii copilului de familia sa şi sprijina copiii atunci cand apar probleme in dezvoltarea acestora;
- contribuie la depistarea precoce a situaţiilor de risc care pot determina separarea copilului de parinţii sai;
- constituie o baza de date sociale pentru familiile cu risc de separare a copilului de familia sa;
- asigura un program educaţional adecvat varstei, nevoilor, potenţialului de dezvoltare şi particularitaţilor copilului;
- asigura activitaţi recreative şi de socializare;
- dezvolta programe specifice pentru prevenirea comportamentelor abuzive ale parinţilor in familie;
- ofera suport psiho-pedagogic copiilor beneficiari.
Tipologia serviciilor furnizate
Biroul de consiliere şi sprijin pentru parinţi şi copii ofera servicii de:
-
- consiliere şi informare;
- Consilierea familiei şi a copilului:
- consiliere psihologica pentru copil şi familie;
- consiliere juridica;
- consiliere in situaţii de criza;
- consiliere de grup;
- consilierea prin telefon;
- terapie recuperatorie;
- informarea şi orientarea parinţilor;
sprijin şi educaţie parentala;
-
- programe de educaţie parentala;
- organizarea grupurilor de sprijin pentru parinţi.
Beneficiari servicii sociale, conditii de acces / admitere
(1) Beneficiarii direcți ai serviciilor sociale acordate în – Modulul „Artemis” sunt: – persoane/cupluri mamă-copil, victime ale violenţei în familie, care au domiciliul sau locuiesc pe raza administrativ-teritorială a judeţului Bacău.
(2) Condițiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
- Accesul beneficiarilor în cadrul serviciului se face în baza dispoziţiei de admitere a cuplului persoană-copil/copii, victime ale violenţei în familie, emisă de directorul general al DGASPC ca urmare a evaluării iniţiale, precum şi în baza contractului de rezidenţă.
- Dosarul de admitere cuprinde: cererea victimei, referatul de admitere, planul de servicii, contractul de rezidenţă, dispoziţia de găzduire temporară, ancheta socială, copii după actele de identitate ale victimei, agresorului şi copilului/copiilor, analize medicale pentru victimă şi copil/copii.
- Contractul de rezidenţă reprezintă convenţia încheiată între persoana beneficiară şi şeful centrului, avizat de către șeful complexului, care reglementează datele de identificare ale părţilor semnatare, obiectivele intervenţiei, drepturile şi obligaţiile părţilor, condiţiile şi modul de încetare a acordării serviciului, precum şi perioada pe care se acordă acesta. Contractul se încheie pe o perioadă de până la 3 luni, cu posibilitate de prelungire până la maximum 6 luni.
(3) Criterii care nu permit admiterea în centru:
- persoane dependente de alcool / droguri / medicamente neuroleptice;
- persoane cu afecţiuni psihice / persoane care prezintă grave tulburări de comportament sau de personalitate;.
- persoane cu boli contagioase;
- persoane fără adăpost;
- persoane violente, persoane care prin orice alte manifestări comportamentale ar pune în pericol viaţa celorlați beneficiari, precum şi funcţionalitatea centrului.
(4) Condiții de încetare a serviciilor
- victima părăseşte centrul în condiţii de siguranţă şi protecţie.
- perioada de rezidenţă este determinată, fiind clar precizată în contractul de rezidenţă; pregătirea părăsirii centrului este concretizată de evaluarea finală a nevoilor victimei şi elaborarea planului de servicii post-rezidenţă. Direcţia de asistenţă socială/serviciul de asistenţă socială de la nivelul comunităţii în care se reintegrează victima va fi implicat/ă în elaborarea planului de servicii post-rezidenţă şi monitorizarea implementării acestuia.
- găzduirea poate fi întreruptă înaintea expirării perioadei de rezidenţă prevăzută în contract în următoarele situaţii:
- realizarea obiectivelor prevăzute în programul personalizat de intervenţie,
- identificarea unor alte servicii pentru victimă;
- încălcarea repetată a regulamentului de ordine interioară;
- victima prezintă dezinteres în rezolvarea situaţiei.
Beneficiarii serviciilor sociale
1. Beneficiarii serviciilor sociale acordate în „Compartimentului de Consiliere și Sprijin pentru Părinți și Copii” sunt:
- copii care provin din familii cu probleme socio-economice (şomeri, locuinţă improprie/fără locuinţă, nivel de trai scăzut, etc.);
- copii care provin din familii cu mulţi copii şi venituri insuficiente;
- copii care provin din familii monoparentale;
- familii aflate in divort şi cu probleme legate de încredinţare copii sau stabilire drept de vizită;
- copil abuzat (fizic, psihic, emoţional si sexual);
- copil neglijat;
- copii cu tulburări de comportament;
- copii cu părinţii plecaţi în străinătate;
- copii reintegrati în familia naturală, pentru care motivul intrării în sistemul de protecţie a fost încadrarea în situaţiile enumerate anterior şi pentru care se apreciază ca acest serviciu va contribui la consolidarea legăturii copil-familie, prevenindu-se totodata reinstitutionalizarea copilului;
- orice alte situaţii de criză.
(2) Condiţiile de acces la serviciile oferite sunt următoarele:
- a) actele de identitate;
- b) o solicitare adresată furnizorului (DGASPC) care să prezinte copii aflaţi în situaţii de risc de separare de familia lor care va fi direcționată spre soluționare biroului prin rezoluția directorului general.
(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în Modulul maternal sunt:
- mame cu copii nou-născuți, cu risc de abandon (în general mame singure, mame minore, mame provenind din familii marginalizate, sărace);
- mame cu copii care temporar nu (mai) au locuință/și care se confruntă cu mari probleme (financiare, profesionale, relaționale), fiind în imposibilitatea de a răspunde corespunzător nevoilor specifice ale copilului;
- gravide sau mame cu vârsta sub 18 ani;
- cuplul mamă-copil inclus într-un program de restabilire a legăturilor familiale, după ce copilul a avut o măsură de protecție și este necesară o etapă intermediară de asistență complexă și suport pentru mamă în vederea reintegrării familiale definitive a copilului.
(2) Condițiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
- dispoziţia de admitere, emisă de directorul general al D.G.A.S.P.C. Bacău.
- primirea cuplului mamă-copil/gravidei în ultimul trimestru de sarcină se face în baza unui plan de servicii a cărui finalitate este prevenirea separării copilului de mama sa/părinții săi. Planul de servicii este în responsabilitatea asistentului social de la nivelul direcţiei de asistenţă socială/serviciului de asistenţă socială de la nivelul comunităţii din care mama/gravida face parte.
- admiterea mamei/gravidei minore se face în baza hotărârii de plasament emisă de comisia pentru protecţia copilului sau de instanţa judecătorească, conform legii, iar admiterea copilului, prin dispoziţia directorului general al D.G.A.S.P.C. Bacău.
- dosarul de admitere cuprinde: cererea mamei/gravidei, planul de servicii, contractul de rezidenţă, referatul de admitere, dispoziţia de găzduire temporară/ hotărârea comisiei pentru protecţia copilului, anchetă socială, copii după actele de identitale ale mamei şi copilului, analize medicale pentru mamă şi copil.
Nu vor fi admise:
- mame care prezintă grave tulburări de comportament sau de personalitate.
- mame care prezintă dependență faţă de alcool, droguri etc.
- mame care prin orice alte manifestări comportamentale ar pune în pericol viaţa şi dezvoltarea copilului, precum şi funcţionalitatea centrului.